Koartikulacijski procesi u učenju stranog jezika (CROSBI ID 700661)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Zvonar, Karla ; Liker, Marko
hrvatski
Koartikulacijski procesi u učenju stranog jezika
Koartikulacija je sveprisutan proces u govoru u kojem se vremenski preklapaju artikulacijski procesi koji pripadaju susjednim glasovima. O tom procesu uvelike ovise govorna glatkoća i razabirljivost. U procesu poučavanja izgovora stranog jezika koartikuacijskih procesima ne pridaje se mnogo pozornosti, a razlozi se mogu tražiti barem u dvije činjenice – 1) jezične specifičnosti koartikulacijskih procesa velikim su dijelom neistražene pa su normativni podaci o tipičnim koartikulacijskim potencijalima različitih glasova u različitim jezicima prilično ograničeni, i 2) objektivno mjerenje razvoja koartikulacijskih procesa relativno je složeno. Stoga je cilj ovoga rada bio akustički analizirati koartikulacijsku varijabilnost francuskih vokala u izgovoru hrvatskih studenata francuskog jezika i književnosti tijekom jednog semestra studija. Rad se nadovezuje na prethodno istraživanje napretka u izgovoru francuskih vokala u kroatofonih studenata francuskog jezik i književnosti, a dijelom je motiviran sporadičnim neskladom između auditivnog dojma kvalitete izgovora i objektivne akustičke analize izgovora. U istraživanju je sudjelovalo 15 kroatofonih studentica francuskog jezika koje su snimljene dva puta – na početku semestra i na kraju semestra. Govorni materijal sastojao se od 20 riječi konstrukcije K1VK2 (K1 = /p/ ili /s/, V= francuski oralni vokali). Koartikualcijska varijabilnost analizirana je mjerom statističke varijabilnosti frekvencijskih vrijednosti prvih triju formanata francuskih oralnih vokala u dva različita uvjeta – s početnim konsonantom /p/ i s početnim konsonantom /s/. Uspoređene su varijabilnosti unutar svakog snimanja te između dva snimanja. Statističke značajnosti razlika utvrđene su analizom varijance ponovljenih mjerenja. Rezultati pokazuju ove tendencije: stražnji vokali varijabilniji su od prednjih vokala, što je očekivano s obzirom na predviđanja koprodukcijskih teorija i modela DAC. S druge strane, otvorenost i varijabilnost nisu u pravilnom odnosu, što je suprotno predviđanjima koprodukcijskih teorija i modela DAC. Koartikulacijska varijabilnost pokazala se većom na drugom snimanju (nakon fonetskih vježbi). Taj rezultat može se objasniti podatkom da su koartikulacijski utjecaji konsonanata /p/ i /s/ na početku semestra podjednaki, što nije karakteristika tipičnoga izgovora prema predviđanjima modela DAC, dok je na kraju semestra koartikulacijski utjecaj ova dva konsonanta na vokale postao različit, što je očekivana karakteristika u tipičnom izgovoru. Naglašava se potreba analize koartikulacijskih procesa u procesu ovladavanja izgovorom stranog jezika te naknadnog razvoja vježbi za učinkovito ovladavanje ovakim procesima.
koartikulacija, vokali, učenje stranog jezika, francuski jezik.
nije evidentirano
engleski
Coarticulation processes in foreign language learning
nije evidentirano
coarticulation, vowels, foreign language learning, the French language
nije evidentirano
Podaci o prilogu
111-112.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Istraživanja govora: Knjiga sažetaka
Liker, Marko ; Vlašić Duić, Jelena
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo
978-953-296-183-6
Podaci o skupu
10. znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem Istraživanja govora (SR 2019)
predavanje
05.12.2019-07.12.2019
Zagreb, Hrvatska