PSIHOLOŠKA PRILAGODBA RODITELJA DJECE S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU (CROSBI ID 439935)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Škreblin, Anita
Kuterovac Jagodić Gordana
hrvatski
PSIHOLOŠKA PRILAGODBA RODITELJA DJECE S TEŠKOĆAMA U RAZVOJU
Rođenje i odgoj djeteta s teškoćama u razvoju izaziva različite reakcije kod roditelja te pred njih stavlja velike izazove u suočavanju. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati neposredne i dugoročne negativne i pozitivne psihološke posljedice spoznaje o djetetovim razvojnim teškoćama i života s njima. Ispitane su posttraumatske stresne reakcije, načini suočavanja sa stresom i stupanj posttraumatskog rasta. U istraživanju je sudjelovalo 194 roditelja djece s teškoćama u razvoju (72.7% majki). Jedan dio podataka prikupljen je online, a drugi dio metodom papir-olovka u suradnji s Centrom za autizam u Zagrebu. Podaci su prikupljeni primjenom Upitnika sociodemografskih obilježja, Revidirane skale utjecaja događaja (IESR), adaptirane verzije COPE upitnika i Upitnika posttraumatskog rasta (PTGI). Dobiveni rezultati ukazuju na razlike između majki i očeva. Majke u većoj mjeri koriste aktivno suočavanje i doživljavaju više razine posttraumatskog rasta. Korelacijska analiza ukazala je na različite obrasce odnosa posttraumatskog rasta s dobi roditelja, obilježjima stresnog događaja i načinima suočavanja kod majki i očeva. Hijerarhijska regresijska analiza pokazala je da ove varijable objašnjavaju mali, ali značajan dio varijance posttraumatskog rasta i kod majki i kod očeva. Mlađa dob i veća upotreba aktivnog suočavanja značajni su prediktori viših razina rasta majki, dok su manja percepcija prijetnje i veći doživljaj izazova u suočavanju s djetetovim teškoćama značajan prediktor viših razina rasta očeva. Rezultati analize također su ukazali na medijacijski efekt aktivnog suočavanja na odnos razine stresa i posttraumatskog rasta kod majki. Istraživanje ukazuje na važnost osvještavanja stručnjaka o pozitivnim promjenama kod roditelja, proizašlim iz suočavanja s djetetovim teškoćama, i uključivanja ovih spoznaja u podršku roditeljima.
roditelji djece s teškoćama, stres, strategije suočavanja, posttraumatski rast
nije evidentirano
engleski
Psychological adjustment among parents of children with developmental disabilities
nije evidentirano
parents of children with disabilities, stress, coping strategies, posttraumatic growth
nije evidentirano
Podaci o izdanju
47
03.06.2017.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb