Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Nacionalni program odgoja i obrazovanja za ljudska prava u sustavu predškolskog odgoja - kako ga oživotvoriti u predškolskoj ustanovi (CROSBI ID 489226)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Stričević, Ivanka Nacionalni program odgoja i obrazovanja za ljudska prava u sustavu predškolskog odgoja - kako ga oživotvoriti u predškolskoj ustanovi // Najmlađi - najvažniji / Markočić, Matilda ; Sindik, Joško ; Gabelica-Šupljika, Maja et al. (ur.). Zagreb: Grad Zagreb, 2003. str. 6-x

Podaci o odgovornosti

Stričević, Ivanka

hrvatski

Nacionalni program odgoja i obrazovanja za ljudska prava u sustavu predškolskog odgoja - kako ga oživotvoriti u predškolskoj ustanovi

Krajem 1999. godine Nacionalni odbor za obrazovanje o ljudskim pravima Vlade Republike Hrvatske objavio je u biblioteci Dokumenti Nacionalni program odgoja i obrazovanja za ljudska prava. Na 155 stranica teksta ovaj program sadrži četiri glavne cjeline &#8211 ; ; Odgoj za ljudska prava u sustavu predškolskog odgoja, Odgoj i obrazovanje za ljudska prava i građanski odgoj u osnovnoj školi &#8211 ; ; Razredna nastava i dio Predmetna nastava, te Odgoj i obrazovanje za ljudska prava i građanski odgoj u srednjoj školi. Upravo obuhvaćanje predškolskog odgoja, te osnovne i srednje škole, sa svim njhovim specifičnostima, što čini ovaj programski dokument iznimno složenim, govori o značaju koji se danas u Hrvatskoj pridaje problematici odgoja i obrazovanja za ljudska prava. U nazivu dokumenta koristi se termin ljudska prava koji u svom značenju obuhvaća i prava djeteta, dok se u razradi pojedinih sadržaja i tema, poglavito u predškolskom odgoju koristi upravo termin prava djeteta i govori se s pozicije dječjih prava, jer se u operacionalizaciji zadaća programa polazi od pojedinca &#8211 ; ; djeteta i njemu bliskijeg, prepoznatljivijeg i primjerenijeg pojma i sadržaja. To znači da su prava djeteta polazište za stvaranje uvjeta u dječjem vrtiću u kojima se na odgovarajući način zadovoljavaju djetetove potrebe, stvara poticajno okruženje i ostvaruju razvojne zadaće. Stoga i ovaj program obuhvaća s jedne strane sadržaje i metode rada s djecom koji će pomoći u stjecanju znanja, usvajanju sustava vrijednosti, razvoju poželjnih životnih vještina i primjeni naučenog i stečenog u svakodnevnom životu, a s druge strane on naglašava osobitosti i značajke okruženja koje u ustanovi stvara pogodnu klimu za život u ljudskim i pravima djeteta. Prava djeteta nisu sadržaji koji se paralelno i/ili izolirano uvode i provode u odgojno-obrazovnom radu s djecom, već temeljno načelo koje prožima cjelokupni rad ustanove i njezino djelovanje u zajednici. Ona su polazište u zadovoljavanju djetetovih potreba, u organizaciji života ustanove i odgojne skupine i u razvijanju odnosa među svim sudionicima odgojnog procesa, dakle i djece i odraslih međusobno. Pitanje prava uvijek je i pitanje odgovornosti, a kad se radi o pravima djeteta odgovornost je na odraslima, svim djelatnicima u predškolskom odgoju, ali i cjelokupnoj društvenoj sredini. Dio odgovornosti za primjenu programa leži i na Nacionalnom odboru za odgoj i obrazovanje za ljudska prava Vlade Republike Hrvatske, koji je osigurao da Program bude koncipiran, izrađen i objavljen. No, akcije Odbora sežu i dalje i to preko Ministarstva prosvjete i športa, odnosno Zavoda za unapređivanje školstva u čijoj se organizaciji, tijekom protekle četiri godine provodi niz edukacijskih seminara za odgojitelje i stručne suradnike. Uloga je tih seminara ponajprije bila približiti Program stručnim djelatnicima u predškolskom odgoju i potaknuti ih na primjenu. Ovi i ovakvi seminari su, naravno, samo polazište za implementaciju odgoja i obrazovanja za ljudska prava i prava djeteta u sustav predškolskog odgoja. Nadogradnja zahtijeva mnogo više i to ponajprije u: &#8226 ; ; sustavnoj i kontinuiranoj edukaciji odgojitelja i stručnih suradnika u području prava djeteta &#8226 ; ; istraživanju odgojne prakse i primjeni odgovarajućih postupaka na svim razinama primjene Programa (u ozračju predškolske ustanove, u svakodnevnoj komunikaciji s djecom, roditeljima i stručnim djelatnicima međusobno, te u planiranim aktivnostima s djecom u kojima djeca uče o svojim pravima i pravima drugih) &#8226 ; ; publiciranju priručnika i materijala za rad u području odgoja i obrazovanja za ljudska prava u dječjem vrtiću. Veliki dio predškolskih ustanova svojim primjerima rada proteklih godina pokazao je da je implementacija Programa ne samo započela, nego već i daleko odmakla. Ono što se može smatrati posebno vrijednim jest činjenica da stručni djelatnici sve više pronalaze načine kako oživotvoriti Program upravo u njihovoj sredini, prilagođeno potrebama njihove djece i života konkretne predškolske ustanove, pridajući pritom pozornost problemima koji su za pojedinu sredinu urgentni. Sve je veći broj dječjih vrtića koji teme prava djeteta uvrštavaju u redovitu edukaciju odgojitelja na stručnim aktivima i roditeljskim sastancima ili organiziraju posebne cikluse edukacije za prava koje pripremaju stručni timovi. Primjeri iz prakse pokazuju da mnogi odgojitelji svakodnevno u radu provode aktivnosti iz područja prava djeteta ili sudjeluju u projektima na razini odgojne skupine i vrtića u cjelini. Projekti su vrlo raznoliki, od kreativnih radionica i izrade slikovnica na temu prava djeteta, organiziranja kraćih programa radi osiguravanja prava na pristup izvanobitlejskim predškolskim programima za djecu koja nisu obuhvaćena primarnim programom, promjene u organizaciji dječjeg vrtića radi zadovoljavanja potreba djeteta i obitelji, do rješavanja gorućih pitanja u predškolskoj ustanovi kao što je pitanje prava djece s posebnim potrebama. Prvi korak u primjeni Programa u dječjem vrtiću, uz upoznavanje relevantnih dokumenata i stjecanje znanja o ljudskim pravima i pravima djeteta, svakako jest kritičko i sustavno vrednovanje stanja u ostvarivanju prava djeteta i razine odgojno-obrazovne prakse uopće, a s ciljem humanizacije uvjeta u dječjim vrtićima. Valja krenuti od osvještavanja svakodnevnog konteksta življenja u dječjem vrtiću, promjena u organizacijsko-materijalnom kontekstu, posebno osmišljenih pedagoških situacija, igara i aktivnosti djece, informiranja roditelja, te, svakako, od pripitivanja uloga svih stručnih djelatnika u implementaciji Programa i kontinuiranom radu na pravima djeteta. Pritom treba imati u vidu članak 3. Konvencije o pravima djeteta koji kaže da sve što se čini treba biti u skladu s potrebama djeteta i na njegovu dobrobit. Konvencija o pravima djeteta, kao polazni dokument koji regulira ovo područje, govori o djeci i njihovim pravima, ali je namijenjena odraslima, jer odrasli koji o djeci brinu odgovorni su za njezinu primjenu.

odgoj za ljudska prava; predškolski odgoj; nacionalni program odgoja za ljudska prava

nije evidentirano

engleski

National Programme of Human Rights Education in the System of Pre-school Education - How to Apply it in Pre-school Institution

nije evidentirano

human rights education; pre-school education; national programme on human rights education

nije evidentirano

Podaci o prilogu

6-x.

2003.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Markočić, Matilda ; Sindik, Joško ; Gabelica-Šupljika, Maja et al.

Zagreb: Grad Zagreb

Podaci o skupu

Dani dječjih vrtića Grada Zagreba 2003 "Najmlađi -najvažniji"

predavanje

09.05.2003-23.05.2003

Zagreb, Hrvatska

Povezanost rada

Informacijske i komunikacijske znanosti