Suvremeni pristup poučavanju nove generacije darovitih učenika (CROSBI ID 700167)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Mlinarević, Vesnica ; Zrilić, Smiljana ; Travirka Marčina, Karmen
hrvatski
Suvremeni pristup poučavanju nove generacije darovitih učenika
Vrijeme novih tehnologija, suvremenih medija, virtualnosti i dostupnosti informacija, zahtijeva promjenu načina učenja i poučavanja nove generacije učenika, posebice onih kojima informacije iz udžbenika ne zadovoljavaju interese i želju za znanjem. Riječ je svakako o darovitim i talentiranim učenicima. Učiteljeva zadaća je zamijeniti uobičajenu razrednu situaciju u kojoj su se sadržaji, metode i oblici rada prilagođavali prosječnoj većini učenika u razredu. Stoga su i sadržaji implementirani u individualizirane programe upravo za njih iznad propisanog redovitog programa, složeniji nego u ponuđenim udžbenicima, a nerijetko i sadržaji koje samo odabiru. Daroviti učenici imaju opsežnije iskustvo u kreativnom razmišljanju, procesu i rješavanju problema, razvijenije misaone i stvaralačke vještine, samostalniji su i odlučniji. Oblikovanje individualiziranoga kurikuluma zahtijeva odgovarajuću prilagodbu, odnosno razlikovnost (diferencijaciju) sadržaja ili tema i fleksibilno vrijeme svladavanja sadržaja te tijeka i tempa učenja i poučavanja te oblika rada. Razlikovni je kurikulum kvalitativno, a ne samo kvantitativno različit od nacionalno određenoga kurikuluma, kako po tempu i okruženju učenja, tako i po ishodima. Pojmovi darovitost, talentiranost, kreativnost nerijetko se koriste i kao sinonimi. Stoga je, prije samog određenja darovitosti potrebno definirati talent i kreativnost. Oni podrazumijevaju uži pojam od darovitosti koja obuhvaća iznad prosječnost u gotovo svim područjima. Nisu svi talentirani pojedinci daroviti, iako mnoga darovita djeca imaju posebno izražen talent za neko područje. Diferencirani model darovitosti i talenta nastoji ustanoviti precizniju nomenklaturu na području darovitosti, iscrpnost u diferenciranju potencijalnih čimbenika razvoja talenta sugerira da složeni sustavi ponašanja, poput manifestacije talenata, moraju podrazumijevati i složenu etiologiju, koja se opisuje širokim spektrom različitih (psihosocijalnih) varijabli (prirodne sposobnosti, učenje karakteristike, okolinski utjecaji, čimbenici slučajnosti), i drugo, bogatstvo interakcija između naznačenih komponenti modela darovitosti. U radu se posebno elaboriraju mogućnosti, modeli i metode rada s darovitim i talentiranim učenicima, a posebno će se analizirati posljedice neprepoznavanja ovih fenomena, koji, kako brojni rezultati istraživanja pokazuju, mogu izazvati brojne teškoće na emocionalnom području i u socijalnim kontekstima. Posljedično, poremećaji u ponašanju nisu rijetkost zbog neprepoznavanja, neuvažavanja, neprihvaćanja različitosti i posebnih potreba ovih učenika kao i neprimjerenih metoda rada.
darovitost, talentiranost, kreativnost, individualizirani kurikulum, suvremeni pristup
nije evidentirano
engleski
A contemporary approach to teaching the new generation of gifted children
nije evidentirano
giftedness, talent, creativity, individualized curriculum, contemporary approach
nije evidentirano
Podaci o prilogu
137-148.
2020.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Value system of younger generations
Horák, Rita ; Kovács, Cintisa ; Námesztovszki, Zsolt ; Takács, Márta
Subotica: Univerzitet u Novom Sadu
978-86-87095-98-4
Podaci o skupu
14. međunarodna znanstvena konferencija ; 9. međunarodna metodička konferencija ; 7. konferencija „IKT u obrazovanju” Vrednosne orijentacije novih naraštaja
predavanje
15.10.2020-17.10.2020
Subotica, Srbija