Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Pledoaje za perifernu strukturu – središte i periferija u tumačenjima Božidara Gagre (CROSBI ID 699686)

Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Prelog, Petar Pledoaje za perifernu strukturu – središte i periferija u tumačenjima Božidara Gagre // Institucije povijesti umjetnosti : zbornik 4. kongresa hrvatskih povjesničara umjetnosti / Mance, Ivana ; Petrinović, Martina ; Trška, Tanja (ur.). Zagreb: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske ; Institut za povijest umjetnosti, 2019. str. 131-136 doi: 10.31664/z4khpu.18

Podaci o odgovornosti

Prelog, Petar

hrvatski

Pledoaje za perifernu strukturu – središte i periferija u tumačenjima Božidara Gagre

Različite razine odnosa središta i periferije zaokupljale su diskurs povijesti umjetnosti veći dio dvadesetog stoljeća, posebice u sklopu modernističkoga pristupa koji se temelji na tradicionalnoj geografiji umjetnosti te podrazumijeva koncept umjetničkog napretka i emisije progresivnih tendencija iz središta prema periferiji. Taj se problemski sklop, eksplicitno ili kao latentno prisutan, pojavljuje i u mnogim suvremenim metodološkim opredjeljenjima – od koncepta „geohistorije umjetnosti“ Thomasa DaCoste Kaufmanna i modela „horizontalne povijesti umjetnosti“ Piotra Piotrowskog, do sve raširenijeg istraživačkog polja „globalne povijesti umjetnosti“ – koja kritički pristupaju upravo tradicionalnim postulatima geografije umjetnosti. U ovome će se izlaganju – a u kontekstu tradicionalnog razumijevanja odnosa središta i periferije te njegovih recentnih kritičkih čitanja – razložiti nezaobilazan prinos povjesničara umjetnosti Božidara Gagre tumačenju hrvatske moderne umjetnosti na temelju analize njegova ključnog teksta „Periferna struktura: od Karasa do Exata“ iz 1966. godine. Ova Gagrina teorijski utemeljena studija svojevrstan je portret periferne sredine kao „vrijednosti ravnodušnog sturkturalnog fenomena“. Unatoč tipično modernističkom povijesnoumjetničkom pogledu, koji umjetnost periferije promatra gotovo isključivo kroz proces primanja i asimilacije utjecaja iz središta, Gagro upozorava na štetnost primjene vrijednosnih kriterija koji iz takve perspektive proizlaze, pozivajući na drugačije modele interpretacije. U tom smislu, njegov je pristup i danas, pola stoljeća nakon nastanka spomenute studije, itekako aktualan.

Božidar Gagro ; središte i periferija ; hrvatska moderna umjetnost

nije evidentirano

engleski

A Plea for Peripheral Structure: The Center and Periphery in the Interpretation of Božidar Gagro

nije evidentirano

Božidar Gagro ; center and periphery ; Croatian modern art

nije evidentirano

Podaci o prilogu

131-136.

2019.

objavljeno

10.31664/z4khpu.18

Podaci o matičnoj publikaciji

Institucije povijesti umjetnosti : zbornik 4. kongresa hrvatskih povjesničara umjetnosti

Mance, Ivana ; Petrinović, Martina ; Trška, Tanja

Zagreb: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske ; Institut za povijest umjetnosti

978-953-7875-72-5

Podaci o skupu

Nepoznat skup

predavanje

29.02.1904-29.02.2096

Povezanost rada

Povijest umjetnosti

Poveznice