Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Procjene odgojitelja, učitelja i sveučilišnih nastavnika o organizacijskoj kulturi odgojno- obrazovne ustanove (CROSBI ID 439264)

Ocjenski rad | doktorska disertacija

Tokić Zec, Ružica Procjene odgojitelja, učitelja i sveučilišnih nastavnika o organizacijskoj kulturi odgojno- obrazovne ustanove / Mlinarević, Vesnica (mentor); Osijek, Filozofski fakultet Osijek, . 2021

Podaci o odgovornosti

Tokić Zec, Ružica

Mlinarević, Vesnica

hrvatski

Procjene odgojitelja, učitelja i sveučilišnih nastavnika o organizacijskoj kulturi odgojno- obrazovne ustanove

Organizacijska kultura odgojno-obrazovne ustanove važan je čimbenik u unaprjeđenju kvalitete rada i života odgojno-obrazovne ustanove jer pokazuje koliko je ona uspješna. Vrijednosti odgojno-obrazovnih djelatnika, u ovome istraživanju odgojitelja, učitelja razredne nastave i sveučilišnih nastavnika na učiteljskim fakultetima, oblikuju njihove različite implicitne pedagogije, a navedene različitosti čine organizacijsku kulturu ustanove. Vrijednosti su često neosviještene što otežava kreiranje kulture odgojno-obrazovne ustanove. Sveučilišni nastavnici koji inicijalno obrazuju buduće odgojitelje i učitelje sukreiraju organizacijsku kulturu visokoškolske ustanove, dio su te kulture, a studenti, budući odgojno-obrazovni djelatnici s vlastitom implicitnom pedagogijom, prenose ju na svoja buduća radna mjesta, dječji vrtić ili osnovnu školu. Vertikalna sličnost ili različitost u organizacijskoj kulturi pokazuje kako se kultura mijenja te koji čimbenici pridonose njezinu poboljšanju iz perspektive stručnih osoba koje izravno rade s djecom, učenicima i studentima. Rad polazi od pretpostavke da su vrijednosti konstitutivna sastavnica organizacijske kulture, a prenose se, među ostalim, odgojno-obrazovnim sustavom. Zbog navedenoga, nužno je metodološki istražiti i definirati upravo sustave vrijednosti odgojno-obrazovnih djelatnika, posebice odgojitelja, učitelja razredne nastave i sveučilišnih nastavnika na učiteljskim fakultetima te ih povezati s organizacijskom kulturom odgojno-obrazovne ustanove što predstavlja ciljeve ovoga istraživanja. Istraživanje je provedeno na uzorku od 715 odgojno-obrazovnih djelatnika (311 odgojitelja, 302 učitelja razredne nastave i 102 sveučilišna nastavnika) u trima hrvatskim gradovima (Osijeku, Zagrebu i Zadru). Zavisna analiza varijance (F(1, 714) = 21415, 33, p < 0, 001) uz post hoc Bonferronijevu korekciju pokazala je podjednaku dominaciju klan i hijerarhijske kulture u ukupnom uzorku odgojno-obrazovnih djelatnika jer nije uočena statistički značajna razlika između klan i hijerarhijske kulture. Također, nije uočena statistički značajna razlika između tržišne i ad hoc kulture. Stoga rezultati istraživanja pokazuju da u odgojno- obrazovnim ustanovama u ukupnom uzorku prevladavaju klan i hijerarhijska kultura koje ispitanici prepoznaju kao jednu dimenziju organizacijske kulture. Na drugom su mjestu tržišna i ad hoc kultura koje su također prepoznate kao jedna dimenzija organizacijske kulture. Stoga je konstruiran novi model organizacijske kulture odgojno-obrazovne ustanove kojega čine dvije dimenzije: strukturirano obiteljska kultura i inovativno poduzetnička kultura. Rezultati su istraživanja pokazali da odgojno-obrazovni djelatnici iskazuju isti sustav vrijednosti višega reda prema Schwartzu procjenjujući vlastito odricanje (M = 5, 18 ; SD = 0, 55) najvažnijim. Potom slijede otvorenost za promjene (M = 4, 66 ; SD = 0, 61) i zadržavanje tradicionalnih odnosa (M = 4, 56 ; SD = 0, 74). Na posljednjem je mjestu vlastiti probitak (M = 3, 08 ; SD = 0, 79) što upućuje na postojanje intrinzične motivacije kod odgojno-obrazovnih djelatnika. Biti učitelj znači biti model ponašanja, a rad s djecom, učenicima i studentima više je od posla, to je poziv. U posljednjem dijelu rada daju se preporuke za daljnja istraživanja kao i njegova ograničenja. Rezultati istraživanja primjenjivi su u odgojno-obrazovnom sustavu za definiranje dimenzije organizacijske kulture i prevladavajućih vrijednosti odgojno-obrazovnih djelatnika te u osnaživanju odgojno-obrazovnih djelatnika u prihvaćanju vlastitih potencijala za promjenu jer upravo su oni glavni nositelji promjena u ustanovi.

obrazovni menadžment, odgojno-obrazovne ustanove, odgojitelji, učitelji, sveučilišni nastavnici, organizacijska kultura, Shalom Schwartz, vrijednosti

nije evidentirano

engleski

Preschool Teachers, Primary School Teachers and University Instructors' Perceptions on Organizational Culture in Educational Institutions

nije evidentirano

educational management ; educational institutions ; preschool teachers, primary school teachers, university instructors, organizational culture, Shalom Schwartz, values

nije evidentirano

Podaci o izdanju

283

11.01.2021.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet Osijek

Osijek

Povezanost rada

Obrazovne znanosti, Pedagogija