Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Hodočašća kasnosrednjovjekovnih stanovnika šibenske komune - 1. dio (CROSBI ID 290424)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Ladić, Zoran Hodočašća kasnosrednjovjekovnih stanovnika šibenske komune - 1. dio // Juraj, 9 (2020), XII/2020; 43-54

Podaci o odgovornosti

Ladić, Zoran

hrvatski

Hodočašća kasnosrednjovjekovnih stanovnika šibenske komune - 1. dio

Obrisi fenomena hodočašća, kao što svjedoči i najstariji poznati zapadno-kršćanski hodočasnički putopis, napisan od strane anonimnog hodočasnika iz Bordeauxanakon hodočašćenja u Svetu Zemlju i Jeruzalem 333. i 334. godine pojavljuju se već u kasnoantičkom odnosno ranokršćanskom razdoblju. Prakticiranje hodočašćenja kao jedan od izričaja pobožnosti kršćanskih vjernika imaju dugu tradiciju i sežu u prva stoljeća kršćanstva pri čemu je njihov razvoj čvrsto povezan uz štovanje kultova svetaca te raznih relikvija odnosno moći vezanih uz njih osobno (tijelo ili dio tijela, komadi odjeće I sl.) ili kao čudotvornih likovnih i kiparskih prikazanja njihova lika ili sakralnih objekata koji su nosili titular nekog sveca. Pri kreiranju sakralne mape srednjovjekovne Europe te hagiotopografije na kopnenim mrežama putova kao I na obalama uz važne pomorske putove na Sredozemlju ponajviše je utjecala univerzalna I lokalna Crkva. No, sakralna mapa nastala je i kao skupni imaginarij velikog broja obrazovanijih hodočasnika koji su upozoravali druge putnike da se na nekom mjestu čuva važna relikvija. Na kreiranje srednjovjekovne mape europskih cesta utjecali su i ranosrednjovjekovni geografi i obrazovani putnici svih vrsta. U kreiranju I prezentaciji te mreže putova oni su se naslanjali u velikoj mjeri na tradiciju razgranate rimske mreže cesta. Tijekom ranog srednjeg vijeka upravo je naslijeđena rimska mreža trgovačkih, vojnih I diplomatskih kopnenih I pomorskih putova bila temelj na kojem su nastajala, pored povremenih postaja, prenoćišta I gostinjaca za trgovce I vojnike, i ranosrednjovjekovna hodočasnička središta - loca sancta. Izbori pojedinih mjesta kao hodočasničkih središta , prepoznati kao važni zbog posjedovanja vrijednih svetačkih moći, bitno su utjecali na kreiranje cjelokupne srednjovjekovne mreže kopnenih I pomorskih putova. Izbor nekog mjesta za hodočasničko središte, ovisno o popularnosti kulta pojedinog sveca, uvijek je doprinosio gospodarskom razvitku I općem boljitku tog mjesta. No, i urbana središta bez univerzalno cijenjenih relikvija, a koja su se samo nalazila na mreži putova prema važnijim hodočasničkim središtima, a jedno od takvih bio je i grad Šibenik, doživljavala su značajan napredak u gospodarstvu jer su se nalazili na putovima kojima su učestalo, samostalno ili u većim I manjim skupinama, putovali trgovci, diplomati, poslanici, intelektualci, umjetnici, vojne jedinice i, naravno, hodočasnici.

Crkva, Hrvatska, Šibenik, pobožnost, hodočašća, srednji vijek

nije evidentirano

engleski

Pilgrimages of the Late Medieval Denizens of the Commune of Šibenik - Part I

nije evidentirano

Church, Croatia, Šibenik, Piety, Pilgrimages, Middle Ages

nije evidentirano

Podaci o izdanju

9 (XII/2020)

2020.

43-54

objavljeno

1848-5812

Povezanost rada

Interdisciplinarne humanističke znanosti, Povijest umjetnosti, Povijest, Religijske znanosti (interdisciplinarno polje)