Percipirani stres, stilovi suočavanja sa stresom i usredotočena svjesnost kao prediktori samoprocjene zdravstvenog ponašanja studenata (CROSBI ID 439076)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Pavlović, Dora
Pačić-Turk, Ljiljana
hrvatski
Percipirani stres, stilovi suočavanja sa stresom i usredotočena svjesnost kao prediktori samoprocjene zdravstvenog ponašanja studenata
Cilj istraživanja bio je ispitati prediktivni doprinos percipiranog stresa, suočavanja sa stresom (Problemu usredotočenog suočavanja, Emocijama usredotočenog suočavanja, Suočavanja izbjegavanjem) i usredotočene svjesnosti u objašnjavanju uključivanja u promotivna zdravstvena ponašanja, uz kontrolu doprinosa varijabli spola i dobi. Istraživanje je obuhvaćalo 307 studenata, (269 studentica i 38 studenata) s ukupno 45 visokih učilišta s područja Republike Hrvatske. Učestalost uključivanja u promotivna zdravstvena ponašanja mjerena je Upitnikom promotivnih zdravstvenih ponašanja-II – HPLP-II (Walker, Sechrist i Pender, 1995), za mjerenje razine percipiranog stresa korištena je skraćena verzija Ljestvice percipiranog stresa – PSS10 (Cohen i Williamson, 1988), skraćeni Upitnik suočavanja sa stresom – BriefCOPE (Carver, 1997) korišten je za mjerenje stilova suočavanja sa stresom, dok je za mjerenje konstrukta usredotočene svjesnosti korišten Upitnik usredotočene svjesnosti – MAAS (Brown i Ryan, 2003). Povezanost među varijablama mjerena Pearsonovim koeficijentom korelacije pokazala je da postoji značajna povezanost percipiranog stresa, Problemu usredotočenog suočavanja, Emocijama usredotočenog suočavanja i usredotočene svjesnosti s promotivnim zdravstvenim ponašanjima. Kako bi se ispitala prediktivna doprinos percipiranog stresa, Problemu usredotočenog suočavanja, Emocijama usredotočenog suočavanja, Suočavanja izbjegavanjem i usredotočene svjesnosti, uz kontrolu spola i dobi, provedena je hijerarhijska regresijska analiza u četiri bloka. Rezultati su pokazali da percipirani stres, Problemu usredotočeno suočavanje, Emocijama usredotočeno suočavanje i usredotočeno suočavanje imaju značajni doprinos u predviđanju uključivanja u promotivna zdravstvena ponašanja. Konkretno rezultati su pokazali da niža razina percipiranog stresa, viša razina Problemu usredotočenog suočavanja, viša razina Emocijama usredotočenog suočavanja te viša razina usredotočene svjesnosti predviđaju veću uključenost studenata u promotivna zdravstvena ponašanja. Dobiveni rezultati mogu koristiti u izradi edukacijskih programa i intervencija čiji bi cilj bio proširiti saznanja o brojnim potencijalnim koristima uključivanja u promotivna zdravstvena ponašanja te pomoći sudionicima u promjeni štetnih ili održavanju zaštitničkih zdravstvenih ponašanja.
stres ; suočavanje sa stresom ; usredotočena svjesnost ; zdravstvena ponašanja
nije evidentirano
engleski
Perceived stress, styles of coping with stress and mindfulness as predictors of self-assessed health promoting behaviors in students
nije evidentirano
stress ; coping with stress ; mindfulness ; health behaviors
nije evidentirano
Podaci o izdanju
66
27.09.2018.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Hrvatsko katoličko sveučilište
Zagreb, Hrvatska