Mehanizmi dekonstrukcije i relativizacija povijesti/ideologije u drami Utvare (ili sablast/i se uvijek vraća(ju)) (CROSBI ID 68586)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Gospić Županović, Ana
hrvatski
Mehanizmi dekonstrukcije i relativizacija povijesti/ideologije u drami Utvare (ili sablast/i se uvijek vraća(ju))
U nekoliko tzv. postsocijalističkih drama Brešan na različite načine, a u kontekstu postmodernističke relativizacije povijesti kao teleologije preispituje problematiku prošlosti, povijesti i mitologičnost nacionalne povijesti. U tim povijesnim dramama ili „dramama povijesti“, središnji problem ili motiv povijesti/prošlosti očituje se kao uzajamna sprega povijesti i ideologije predstavljena kroz različite mehanizme propitivanja suodnosa pojedinca i kolektiva ; čime se nastavlja niz Brešanovih stalnih tematskih preokupacija, tj. utvrđuje konstanta njegova dramskog stvaralaštva uopće. Najradikalniji zahvat u dekonstrukciji ideologijskoga diskurza na način političkog kazališta ostvaren je u drami Utvare zahvaljujući postupku „teatra u teatru“, čime se na specifičan način zaokružuje luk „šekspirijanske sablasti“ (Derrida). U radu se prikazuje kako se u Utvarama eksplicitno i implicitno prikazuje ideologičnost povijesti/prošlosti i destabilizira identitet suvremenosti kroz analogiju s Derridaovom izvedbom hantologije/sablastologije. Na način korespodentnosti demonstrira se temeljna postavka figure sablasti koja je uvijek ispred ili uvijek prije bilo koje ontologije.
Brešan, "Utvare", hantologija, Derrida, figura sablasti
nije evidentirano
engleski
Mechanisms of Deconstruction and Relativity of History/Ideology in the Play Utvare (Returning Spectres)
nije evidentirano
Brešan, Utvare, hauntology, Derrida, spectral figure
nije evidentirano
Podaci o prilogu
55-67.
objavljeno
Podaci o knjizi
Levanat-Peričić, Miranda ; Gospić Županović, Ana
Zadar: Sveučilište u Zadru
2020.
978-953-331-296-5