Razvoj pravičnoga tarifnoga modela u integriranom prijevozu putnika (CROSBI ID 438827)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Šipuš, Denis
Abramović, Borna
hrvatski
Razvoj pravičnoga tarifnoga modela u integriranom prijevozu putnika
Modeliranje tarifnih sustava u javnom prijevozu putnika predstavlja složen optimizacijski problem usklađivanja želja i potreba dionika koji su uključeni u sustav te mogućnosti sustava, posebice u integriranom prijevozu putnika. Analizom dosadašnjih istraživanja tarifnih sustava u integriranom prijevozu putnika uočava se nedostatak istraživanja tarifnih sustava s gledišta prometne marginaliziranosti i pravičnosti tarifnih modela. Prometna se marginaliziranost odnosi na prostor i društvo te predstavlja pojavu ograničene ili onemogućene mobilnosti. Primjenom pravičnih tarifnih modela teži se sprječavanju prometne marginaliziranosti davanjem dodatne naklonosti dionicima u nepovoljnijem položaju s ciljem izjednačavanja. Znanstvenim su istraživanjem identificirani pravični kriteriji pri određivanju tarifnih zona u integriranom prijevozu putnika koji govore o razvijenosti tarifnih zona s prometnoga, gospodarskoga i demografskoga gledišta. Modeliranjem sustavne dinamike utvrdili su se važni kriteriji za pravični tarifni model u svrhu izbjegavanja ponavljanja pojedinih kriterija. Za određivanje je važnosti svakoga pojedinoga pravičnog kriterija unutar pravičnoga tarifnoga modela korištena metodologija analitičkoga hijerarhijskog procesa (AHP) utemeljena na rangiranjima 117 europskih stručnjaka za promet, gospodarstvo i demografiju. Razvijen je novi pravični tarifni model, koji se temelji na dosadašnjem modelu, za izračun cijene tarifne zone u integriranom prijevozu putnika. U novom je modelu predstavljen koeficijent pravičnosti koji čine utvrđeni pravični kriteriji, a koji regulira cijenu tarifne zone s ciljem izjednačavanja i sprječavanja prometne marginaliziranosti. Pravični je tarifni model testiran na području Sisačko-moslavačke županije kao predstavnici najnerazvijenijih županija u Republici Hrvatskoj koju također karakterizira veliki udio ruralnih područja i nejednolika razvijenost s prometnoga, gospodarskoga i demografskog gledišta. Ovim se modelom osigurava pravičnost, sprječava marginaliziranost i omogućava bolja kvaliteta življenja stanovništvu ruralnih područja.
integrirani prijevoz putnika ; tarifni sustavi ; zonski tarifni sustav ; pravičnost ; prometna marginaliziranost
nije evidentirano
engleski
Modeling of equity fare systems in integrated passenger transport
nije evidentirano
integrated passenger transport ; fare systems ; zone fare systems ; equity ; transport disadventage
nije evidentirano
Podaci o izdanju
168
06.11.2020.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet prometnih znanosti
Zagreb