Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Obrazovanje o prirodnim prijetnjama i smanjenju rizika od katastrofa u Republici Hrvatskoj (CROSBI ID 699125)

Prilog sa skupa u zborniku | prošireni sažetak izlaganja sa skupa

Lončar, Nina ; Šimac, Zaviša ; Holcinger, Nataša ; Pejdo, Ana Obrazovanje o prirodnim prijetnjama i smanjenju rizika od katastrofa u Republici Hrvatskoj // 7. Hrvatski geografski kongres - Knjiga sažetaka / Orešić, Danijel ; Lončar, Jelena ; Maradin, Mladen (ur.). Zagreb: Hrvatsko geografsko društvo, 2019. str. 259-261

Podaci o odgovornosti

Lončar, Nina ; Šimac, Zaviša ; Holcinger, Nataša ; Pejdo, Ana

hrvatski

Obrazovanje o prirodnim prijetnjama i smanjenju rizika od katastrofa u Republici Hrvatskoj

Uvod Katastrofe povezane s procesima u prirodi, odnosno prirodnim prijetnjama, svake godine uzrokuju velik broj ljudskih žrtava te velike materijalne i ekonomske štete i gubitke diljem svijeta. Samo u 2017. godini zabilježeno je 318 prirodnih katastrofa koje su uzrokovale 9503 smrtnih slučajeva i 314 milijardi USD štete te izravno ili neizravno utjecale na 96 milijuna ljudi na gotovo svim kontinentima (CRED, 2018). Kvalitetna izobrazba te podizanje svijesti o prirodnim prijetnjama čine jednu od najvažnijih komponenti u smanjenja rizika od katastrofa usmjerenih ka stvaranju otpornog društva. Iskustvo nam pruža veliku količinu informacija o važnosti i pozitivnim učincima podučavanja djece da smanje rizik od katastrofa. Najistaknutiji i nadaleko poznati primjer je priča o desetogodišnjoj učenici iz Britanije, Tilly Smith, koja je na satu geografije učila o tsunamijima. Iako Ujedinjeno Kraljevstvo nije zemlja tsunamija, naučila je osnove, te je za vrijeme boravka u Tajlandu primijetila je i prepoznala znakove tsunamija i upozorila roditelje i turiste da se odmaknu od obale i time spasila više od 100 života (UNISDR, 2006). Podizanje svijesti o važnosti smanjenja rizika od katastrofa jedan je od ciljeva Hyogo okvirng plana djelovanja 2005-2015 (UNSIDR, 2005) te u Sendai okviru za smanjenje rizika od katastrofa 2015-2030 (UNISDR, 2015). Prema Procjeni rizika od katastrofa (Vlada RH, 2015.) u Hrvatskoj je identificirano 28 različitih prijetnji, među kojima su potres, poplava i šumski požar najrizičnije. Zbog velikog broja prirodnih prijetnji u Hrvatskoj evidentna je potreba za adekvatnom edukacijom o prirodnim prijetnjama i smanjenju rizika od katastrofa na nacionalnoj razini. Trenutno u Hrvatskoj ne postoji sveobuhvatno formalno obrazovanje s ciljem smanjenje rizika od katastrofa (SROK). Upravo stoga ovo istraživanje ima tri cilja: (1) utvrditi razinu znanja i svijesti o prirodnim prijetnjama i smanjenju rizika od katastrofa među nastavnicima geografije te nasumično odabranim punoljetnim stanovnicima Republike Hrvatske, (2) dati pregled trenutne situacije u provedbi SROK-a u hrvatskom obrazovnom sustavu, (3) ukazati na važnost uključivanja SROK-a u primarnu i sekundarnu (formalnu, neformalnu, neformalnu) razinu kurikuluma geografije te ostalih srodnih predmeta. U tu svrhu provedena su dva neovisna anketna istraživanja te su analizirani postojeći udžbenici geografije i novi Kurikulum (Ministarstvo znanosti, 2018). Prvo istraživanje, provedeno je među nastavnicima geografije, tijekom Županijskih seminara za nastavnike geografije u Splitu, Zadru i Rijeci. Drugim istraživanjem ispitivani su stavovi i mišljenja punoljetnih građana Republike Hrvatske. Rezultati Anketirano je ukupno 133 nastavnika geografije što čini oko 30 % od ukupnog broja nastavnika u Riječkoj i Splitskoj makroregiji te oko 10 % svih nastavnika geografije u Hrvatskoj. Svrha ankete bila je utvrditi jesu li nastavnici upoznati s prirodnim prijetnjama i smanjenjem rizika od katastrofa te dobiti povratnu informaciju o spremnosti uključivanja SROK-a u formalno obrazovanje. U ispitivanju punoljetnih građana Republike Hrvatske o razini znanja o prirodnim prijetnjama i smanjenju rizika od katastrofa sudjelovalo je 1104 građana u dobi između 18 i 95 godina, odnosno 0, 033 % građana te dobne skupine. S obzirom da u većem broju članova populacije, manja proporcija te populacije treba biti zastupljena u ispitivanju da bi uzorak bio reprezentativan (Cohen i suradnici, 2007), broj ispitanika obuhvaćen ovim ispitivanjem smatra se relevantnim. Utvrđeno je da se 96 % građana Republike Hrvatske do sada susrelo s terminom prirodne prijetnje, no vrlo mali udio ispitanika to povezuje s formalnim obrazovanjem i nastavom geografije. Iako geografija kao interdisciplinarna znanost pruža brojne mogućnosti za razumijevanje svih aspekata prirodnih prijetnji te ima ključnu ulogu u smanjenju rizika od katastrofe, pri određivanju uloge Geografije kao školskog predmeta u procesu stjecanja znanja o prirodnim prijetnjama, rezultati su poražavajući. Naime, 5, 3 % ispitanika smatra da je određeno znanje o prirodnim prijetnjama steklo u osnovnoj školi, a 5, 7 % u srednjoj školi. No, kada je riječ o poznavanju procesa, poput poplava, potresa ili suše, uloga geografije je prepoznata. Naime, analiza značaja Geografije kao školskog predmeta u stjecanju osnovnih znanja o pojedinim prijetnjama pokazala je da većina ispitanika, bez obzira na dobne skupine, smatra kako je uloga Geografije značajna pri čemu najveći udio ispitanika (62 %) s geografijom povezuje znanja o potresima. Takav rezultat je u dobroj suglasnosti s dosad važećim kurikulumom (Ministarstvo znanosti i obrazovanja, 2006., 2011., 2015.) i udžbenicima u upotrebi, gdje su potresi tema koja se je, iako nedovoljno, najdetaljnije i najprikladnije obrađivala. Međutim ti rezultati ovise i o spremnosti i sposobnosti nastavnika kako će uključiti spomenute teme u nastavu. Iako je početna pretpostavka, bila da većina nastavnika neće biti upoznata s važnošću SROK-a rezultati su pokazali potpuno suprotno, nastavnici su bili upoznati i shvaćaju važnost SROK-a, iako je tema tek neznatno spomenuta u sadašnjem nastavnom planu i programu, a većina nastavnika uključenih u istraživanje nije imala nikakvo formalno obrazovanje o srodnim temama. Nadalje, gotovo 90 % nastavnika smatra da je nužno uključivanje tema vezanih uz SROK u formalnu edukaciju, a kao najpogodniji način odabrali su SROK kao međukurikularnu temu. Zaključak Relativno mali udio stanovništva ima potrebna znanja o prirodnim prijetnjama te mogućim mjerama smanjenja rizika od katastrofa, što ukazuje na nedovoljnu i neadekvatnu edukaciju u sklopu osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja. Takvo stanje pokazuje neznanje i neinformiranost o prirodnim prijetnjama, odnosno o mjerama smanjenja rizika od katastrofa koje mogu provoditi kako pojedinci tako i zajednice. Geografija kao interdisciplinarna znanost pruža izvrsne mogućnosti za razumijevanje svih aspekata prirodnih prijetnji te ima ključnu ulogu u smanjenju rizika od katastrofa. Nova reforma kurikuluma usmjerena je na razvijanje temeljnih kompetencija za cjeloživotno učenje, povećanje funkcionalne razine pismenosti studenata, povezivanje obrazovanja s potrebama i interesima učenika te povezivanje obrazovanja s potrebama društva i gospodarstva. Kao takva, omogućuje implementaciju SROK-a u Geografiji kao i drugim školskim predmetima, no to će uvelike ovisiti o spremnosti i kompetentnosti nastavnika.

smanjenje rizika od katastrofa, prirode prijetnje, obrazovanje, Hrvatska

nije evidentirano

engleski

Natural Hazards and Disaster Risk Reduction Education in Croatia

nije evidentirano

Disaster Risk Redustion, natural hazards, Education, Croatia

nije evidentirano

Podaci o prilogu

259-261.

2019.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

7. Hrvatski geografski kongres - Knjiga sažetaka

Orešić, Danijel ; Lončar, Jelena ; Maradin, Mladen

Zagreb: Hrvatsko geografsko društvo

1849-8353

Podaci o skupu

7. Hrvatski geografski kobgres (GEOG7)

predavanje

07.10.2019-09.10.2019

Čakovec, Hrvatska

Povezanost rada

Geografija, Sigurnosne i obrambene znanosti