Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Likovna kritika između dvaju svjetski ratova u osječkim dnevnim novinama na hrvatskom jeziku (1) (CROSBI ID 289096)

Prilog u časopisu | prethodno priopćenje | domaća recenzija

Loinjak, Igor Likovna kritika između dvaju svjetski ratova u osječkim dnevnim novinama na hrvatskom jeziku (1) // Osječki zbornik, 35 (2020), 135-142

Podaci o odgovornosti

Loinjak, Igor

hrvatski

Likovna kritika između dvaju svjetski ratova u osječkim dnevnim novinama na hrvatskom jeziku (1)

Likovna kritika u Hrvatskoj sve je do početka 20. stoljeća bila slabo razvijena, a dominirao je formalistički pristup njegovan osobito u tekstovima Isidora Kršnjavog. Potreba za promjenom došla je uslijed pojave secesije o kojoj je pohvalno pisao Ivo Pilar. Značajnije je promjene donio i pjesnik Antun Branko Šimić unoseći u hrvatsku sredinu ideje njemačke ekspresionistički obojene likovne kritike, kao i August Cesarec. Osijek, koji je u to doba bio važno gospodarsko središte Kraljevine Hrvatske, Slavonije i Dalmacije, postao je i pogodnom sredinom za likovne umjetnike koji su u njemu mogli živjeti od svoga rada. U poslijeratnim se godinama stanje poboljšalo pa je i umjetnički život grada doživio uzlet. Ipak, osječka je likovna scena čitavo vrijeme odavala dojam provincijalne sredine u kojoj umjetnici ili nisu imali potrebu ili nisu željeli slijediti suvremena umjetnička kretanja, premda su mnogi od njih studirali u inozemstvu ili su se ondje usavršavali. Jedan od važnih uzroka tome zasigurno je bila njihova ovisnost o ukusu naručitelja iz građanskoga sloja. Pišući za osječke časopise poput Juga, Hrvatskog lista i Hrvatske obrane, osječki su kritičari imali ulogu kroničara umjetničke scene grada. Premda se u osječkim dnevnim listovima moglo naći i ozbiljnih kritičkih tekstova, nije manjkalo tek površnih najava izložbi kao ni izvještaja u kojima se nije detaljnije raspredalo o umjetničkim dosezima i kvaliteti izloženih djela. Među važnim su imenima osječke kritike toga doba Gvido Jeny, Iljko Gorenčević i Lav Vrelović. Za razliku od umjetnika, likovni su kritičari nastojali umjetničkim djelima pristupati u skladu sa suvremenim umjetničkim htijenjima što se osobito uočava u tekstovima Gorenčevića i Vrelovića. Dvojica su kritičara svojim kritikama izvještavali osječke čitatelje o tekućim izložbama, ali su i putem njih nastojali utjecati i na oblikovanje modernoga umjetničkog ukusa. U tekstu koji slijedi cilj je istražiti i analizirati utjecaj kritičara i njihovih tekstova na oblikovanje osječke likovne situacije kroz tekstove objavljene u dnevnim novinama na hrvatskom jeziku.

dnevne novine, likovna kritika, međuratno razdoblje, Osijek

nije evidentirano

engleski

Art Critique Between Two World Wars in Osijek Daily Newspapers in Croatian (1)

nije evidentirano

daily newspapers, art criticism, interwar period, Osijek

nije evidentirano

Podaci o izdanju

35

2020.

135-142

objavljeno

0473-4882

Povezanost rada

Likovne umjetnosti