Odgojna uloga časopisa za djecu i mladež u Banskoj Hrvatskoj (CROSBI ID 438536)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Lenard, Ivan
Lukaš, Mirko
hrvatski
Odgojna uloga časopisa za djecu i mladež u Banskoj Hrvatskoj
Analizom sadržaja odabranih časopisa za djecu i mladež nastalih u razdoblju Banske Hrvatske od 1864. do 1914. godine, cilj je doktorske disertacije istražiti i utvrditi njihovu ulogu u razvijanju odgojnih ideja i vrijednosti u hrvatskom pedagogijskom i kulturnom prostoru. U prvom dijelu disertacije razmatraju se teorijska polazišta važna za razumijevanje teme istraživanja. Pristupa se definiranju pojmovnih i terminoloških određenja pedagogije kao znanosti te odgoja kao njezina predmeta proučavanja. Odgoj određujemo pristupajući mu iz perspektive vrijednosne kategorije. Teorijski se objašnjava pojam časopisa za djecu i mlade, daje se pregled njihova razvoja na prostorima Hrvatske u istraživanom razdoblju te se definira hrvatska dječja književnosti. Rad u teorijskome dijelu završava pregledom povijesnih prilika na prostorima Hrvatske u vremenu od 1864. do 1914. godine, i to iz perspektive društveno-političkih te prosvjetnih događanja. Istraživanje je utemeljeno na postavkama kvalitativno-hermeneutičkoga znanstvenog pristupa, a najzastupljenija je metoda analiza sadržaja pedagoške literature i dokumentacije uz detaljnu deskripciju. Uzorak analize sadržava 12 časopisa za djecu i mladež koji se tiskaju u razdoblju od 1864. do 1914. godine. Za potrebe istraživanja, posebno su osmišljeni protokoli analize kojima se sustavno i detaljno prepoznaju i izdvajaju odgojni ciljevi, značajniji nositelji odgojnih sadržaja, odgojna sredstva i metode te odgojni sadržaji i vrijednosti. Rezultati istraživanja potvrđuju da časopisi svoje ciljeve sadržajno uokviruju u područjima intelektualnoga, moralnoga, vjerskoga i građanskoga odgoja. Analiza pokazuje da su pokretači, urednici i autori analiziranih tekstova učitelji. Pronađena su i opisana odgojna sredstava i metode korištene u prenošenju odgojnih ideja i vrijednosti prema djeci i mladima. Uvid u odabranu pedagošku periodiku potvrđuje da se djeci i mladima promovirao sadržaj u okvirima intelektualnoga, moralnoga, vjerskoga, ekološkoga, građanskoga, obiteljskoga, tjelesno-zdravstvenoga, radnoga i estetskoga odgoja. Odgojne vrijednosti pronađene i opisane unutar odabrane i analizirane pedagoške periodike svrstavamo u kategorije obilježja osobnosti, univerzalnih, religijskih, ekoloških, obiteljskih, nacionalnih i demokratskih vrijednosti. Ovim radom prikazano je pedagoško bogatstvo u sadržajima časopisa za djecu i mlade, a rezultati istraživanja pridonose kvalitetnijem i opsežnijem razumijevanju povijesti razvoja djetinjstva i mladenaštva te pedagogije na povijesnim prostorima Hrvatske.
djeca i mladi, odgojni sadržaji, odgojna sredstva i metode, odgojne vrijednosti, nositelji
nije evidentirano
engleski
Educational Role of Magazines for Children and Youth in the Civil Croatia
nije evidentirano
children and youth, educational contents, educational means and methods, educational values, promoters
nije evidentirano
Podaci o izdanju
372
15.01.2021.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet Osijek
Osijek