Roditeljska ponašanja i profesionalna adaptabilnost adolescenata (CROSBI ID 698802)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Šimunović, Mara ; Babarović, Toni ; Šverko, Iva
hrvatski
Roditeljska ponašanja i profesionalna adaptabilnost adolescenata
Roditeljska ponašanja orijentirana na profesionalni razvoj njihove djece očituju se kroz roditeljsku podršku, roditeljsku interferenciju te manjak roditeljskog angažmana (Dietrich i Kracke, 2009). Istraživanja pokazuju da ova specifična roditeljska ponašanja mogu utjecati na različite ishode vezane uz profesionalni razvoj adolescenata (Dietrich i Kracke, 2009 ; Guan i sur., 2015). Cilj ovog istraživanja je ispitati kako su roditeljska ponašanja orijentirana na profesionalni razvoj povezana s profesionalnom adaptabilnosti kod učenika srednje škole. Profesionalna adaptabilnost odnosi se na samoregulacijske kapacitete koje pojedinci koriste kako bi se uspješno nosili s izazovima u razdobljima profesionalnih tranzicija (Savickas, 1997). U kontekstu navedenog istraživačkog cilja, pobliže ćemo ispitati kako su tri facete roditeljskih ponašanja orijentiranih na profesionalni razvoj te interakcije među njima povezane s učeničkom profesionalnom adaptabilnosti. U ovom istraživanju sudjelovalo je 220 učenika srednjih škola, u dobi između 15 i 18 godina, s jednakim udjelom djevojaka i mladića. Učenička profesionalna adaptabilnost mjerena je Skalom profesionalne adaptabilnosti (Savickas i Porfeli, 2012) koja sadrži 24 čestice na koje učenici odgovaraju na skali od pet stupnjeva. Roditeljska ponašanja orijentirana na profesionalni razvoj mjerena su skalom koju su razvile Dietrich i Kracke (2009). Ova se mjera sastoji od 15 čestica na koje učenici odgovaraju na skali od četiri stupnja. Podaci su prikupljeni unutar većeg istraživačkog projekta kroz grupno testiranje u školama učenika. Učenici su upitniku pristupali online u svojim računalnim učionicama. Očekujemo da će roditeljska podrška pozitivno predviđati profesionalnu adaptabilnost učenika, dok će ju roditeljska interferencija i manjak angažmana predviđati negativno. Također očekujemo da će roditeljska ponašanja biti u međusobnoj interakciji pri predviđanju učeničke profesionalne adaptabilnosti. Primjerice, očekujemo da će pozitivni prediktivni učinak roditeljske podrške na profesionalnu adaptabilnost biti snažniji kada roditelji pokazuju višu razinu angažmana. Dobiveni nalazi mogu poslužiti kao smjernice u kreiranju intervencija usmjerenih na profesionalni razvoj te u savjetodavnom radu s roditeljima s ciljem poticanja pozitivnog profesionalnog razvoja i adaptivnih profesionalnih ponašanja kod srednjoškolaca.
roditeljska uključenost ; profesionalna adaptabilnost ; profesionalni razvoj ; roditeljska ponašanja
nije evidentirano
engleski
Parental behaviours and adolescent career adaptability
nije evidentirano
parental involvement ; career adaptability ; career development ; parental behaviors
nije evidentirano
Podaci o prilogu
159-159.
2020.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Burić, Irena ; Banai, Benjamin ; Macuka, Ivana ; Šimić, Nataša ; Tokić, Andrea ; Vidaković, Marina
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-331-305-4
Podaci o skupu
22. Dani psihologije u Zadru
predavanje
01.10.2020-03.10.2020
Zadar, Hrvatska