Prilozi istraživanju povijesti pčelarstva na području Petrinje i Banovine (CROSBI ID 68368)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Franić, Zdenko ; Bučar, Matija ; Franić, Sunčana
hrvatski
Prilozi istraživanju povijesti pčelarstva na području Petrinje i Banovine
Prvi dostupni pisani dokument o pčelarstvu na području Banovine sežu u 1211. godinu kada je kralj Andrija II. Arpadović izdao cistercitskom samostanu u Topuskom utemeljiteljnu ispravu u kojoj između ostaloga propisuje i dohotke koji uključuju med. Dohodak u medu, namijenjen opskrbi vojnih posada u utvrdama petrinjskoga kraja, propisuje i nadvojvode Ernest u pismu iz 1577. godine naslovljenom na lokalnoga vojnog zapovjednika. Proizvodnju meda, voska te broj pčelinjih zajednica precizno je analizirao austrijski statističar Demian periodu 1801. – 1806. O pčelarstvu i proizvodnji meda objavljen je niz članaka u „Banovcu“, lokalnom listu za edukaciju i gospodarstvo koji je izlazio u periodu od 1888. do 1912. godine. U kontekstu organiziranoga pčelarstva na Banovini, posebice u petrinjskom kraju valja spomenuti Milana Krizmana koji je godine 1926. na izložbi Saveza jugoslavenskih pčelarskih društava koja je održana godine 1926. u Dubrovniku, osvojio srebrnu medalju za konstrukciju košnice koja je po njemu nazvana „krizmanka“. Precizne statističke podatke o prinosu meda te broju košnica s pokretnim i nepokretnim saćem na Banovini dostupni su u godišnjoj statističkoj publikaciji Ministarstva poljoprivrede Kraljevine Jugoslavije za godinu 1939. Tada je na Banovini proizvedeno oko 14 200 kg meda u 200 275 košnica od čega 94 486 s pokretnim i 105 789 s nepokretnim saćem. Prinos meda po košnici iznosio je u prosjeku 3, 3 kg od čega 5, 2 kg u glinskom kraju i tek 1, 6 kg na području Petrinje.
Povijest pčelarstva, tradicija, Milan Krizman, medna kuća, brendiranje destinacije
nije evidentirano
engleski
Contributions to the research of the history of beekeeping in the area of Petrinja and Banovina
nije evidentirano
History of beekeeping, tradition, Milan Krizman, honey house, destination branding
nije evidentirano
Podaci o prilogu
373-388.
objavljeno
Podaci o knjizi
Udruga "Zrinska gora"
Bučar, Mato
Petrinja: Udruga Zrinska gora
2020.
978-953-48857-0-3