Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Skala empatije u palijativnoj skrbi (CROSBI ID 68341)

Prilog u knjizi | stručni rad | domaća recenzija

Macuka, Ivana Skala empatije u palijativnoj skrbi // Zbirka psihologijskih skala i upitnika, Svezak 10 / Ćubela Adorić, Vera i suradnici (ur.). Zadar: Sveučilište u Zadru, 2020. str. 39-46

Podaci o odgovornosti

Macuka, Ivana

hrvatski

Skala empatije u palijativnoj skrbi

Palijativna skrb je sveobuhvatna (zdravstvena, psihološka, socijalna i duhovna) skrb s ciljem pružanja potrebne njege bolesnicima s neizlječivom bolešću (Braš i Đorđević, 2014). S obzirom na produljenje životnog vijeka, ubrzano starenje stanovništva i porast oboljelih osoba od kroničnih oboljenja i umirućih pacijenata, palijativna skrb je danas postala značajan i važan dio zdravstvene zaštite. Komunikacijske vještine su jedna od najvažnijih kompetencija zdravstvenih djelatnika, a suosjećanje ili empatija temeljna vještina za učinkovitu praksu u palijativnoj skrbi. Osobe koje rade u području palijativne skrbi bi trebale imati određena znanja i komunikacijske vještine za rad s umirućim osobama. Specifično, empatija kao komunikacijska vještina uključuje emocionalni odgovor dubokog suosjećanja, nježnosti i nemira zbog tuđe nesreće i patnje (Reamer, 2013 ; prema Štambuk i Obervan, 2017). Empatija se definira kao sposobnost emocionalnog uživljavanja i razumijevanja osjećaja i stanja drugih osoba (emocionalna komponenta) i kao sposobnost prepoznavanja stanja svijesti i uvjeta koji su prisutni i koji mogu djelovati na druge osobe (kognitivna komponenta)(Hogan, 1969 ; Mehrabian i Epstein, 1972). U kontekstu komunikacije u zdravstvu empatijsko pristupanje pacijentu u širem smislu podrazumijeva emocionalno razumijevanje i otvorenost s pacijentom, sposobnost predviđanja ponašanja i osjećaja pacijenata u različitim okolnostima liječenja, uvažavanje osjećaja pacijenata, emocionalnu osjetljivost i ganutost iskustvima, te želju da se bude u kontaktu s pacijentom i brine o njemu (Halpern, 2003). Empatija pomaže profesionalnom djelatniku razumjeti i djelovati u skladu s intenzivnim emocijama pacijenta, ali mu istovremeno osigurava i određeno ograđivanje od tih istih (često intenzivnih i negativnih) emocija kako bi se sačuvao od emocionalne iscrpljenosti odnosno profesionalnog sagorijevanja (Štambuk i Obervan, 2017). S obzirom na nedostatak adekvatnih mjernih instrumenata koji ispituju empatiju kao ključnu komunikacijsku vještinu u izravnom radu s umirućima konstruirana je nova skala empatije koja zahvaća situacije koje djelatnici u području palijativne skrbi mogu prakticirati i iskusiti u odnosu s pacijentom. Tvrdnje su konstruirane na temelju edukacija i preporučene literature u ovom području (Lučanin i Despot Lučanin, 2010 ; Braš i Đorđević, 2014). Skala empatije u palijativnoj skrbi sastoji se od ukupno 13 tvrdnji u kojima su opisane sposobnosti emocionalnog razumijevanja, dostupnosti i otvorenosti u komunikaciji s pacijentom u području palijativne skrbi.

empatija, palijativna skrb

nije evidentirano

engleski

Empathy scale in palliative care

nije evidentirano

empathy, palliative care

nije evidentirano

Podaci o prilogu

39-46.

objavljeno

Podaci o knjizi

Zbirka psihologijskih skala i upitnika, Svezak 10

Ćubela Adorić, Vera i suradnici

Zadar: Sveučilište u Zadru

2020.

978-953-331-302-3

Povezanost rada

Psihologija