Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve? (CROSBI ID 288058)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Martan, Valentina ; Srebačić, Ivana Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve? // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56 (2020), 2; 83-104. doi: 10.31299/hrri.56.2.5

Podaci o odgovornosti

Martan, Valentina ; Srebačić, Ivana

hrvatski

Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?

U Republici Hrvatskoj živi više od 16 tisuća pripadnika romske nacionalne manjine. Budući da nemaju standardiziran vlastiti jezik i pismo, djeca Romi školuju se po redovnom planu i programu na hrvatskome jeziku. To podrazumijeva i usvojenost predvještina čitanja i pisanja prije polaska u prvi razred. Cilj je ovoga rada ispitati razinu usvojenosti predvještina čitanja i pisanja kod djece Roma te utvrditi razlikuju li se djeca Romi (N = 56, 62, 5 % dječaka, M = 6 god., 8 mj., SD = 0, 46) i djeca čiji je materinski jezik hrvatski (N = 55, 50, 9 % dječaka ; M = 6 god., 8 mj., SD = 0, 4) u razvijenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja. Ispitivanje je provedeno odabranim zadacima iz Testa za procjenu predvještina čitanja i pisanja (PredČip test, Kuvač Kraljević i Lenček, 2012). Rezultati su očekivani i ukazuju na to da djeca Romi na većini ispitanih varijabli odstupaju od urednoga postignuća. U odnosu na kontrolnu skupinu sudionika istraživanja djeca Romi pokazuju statistički značajno niže rezultate na gotovo svim testiranim varijablama (izuzev mjera slogovnog i fonemskog stapanja). Dobiveni rezultati pokazatelj su nedovoljne usvojenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku te nedostatno razvijenih vizualno-perceptivnih sposobnosti. Budući da su predvještine čitanja i pisanja važan preduvjet za usvajanje tečnoga čitanja i pisanja, kao i akademskih postignuća, vidljivo je da djeca Romi nisu spremna za školu i već u samome početku ne mogu održati korak sa svojim vršnjacima. Samim time potrebno je sustavno mijenjati sustav predškolskoga i školskoga odgoja i obrazovanja kada je u pitanju ova posebno ranjiva skupina djece.

predvještine čitanja i pisanja ; Romi ; školski obveznici ; spremnost za školu

nije evidentirano

engleski

Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language - an equal starting point for all?

nije evidentirano

reading and writing prerequisites, Roma people, preschool children, readiness for school

nije evidentirano

Podaci o izdanju

56 (2)

2020.

83-104

objavljeno

1331-3010

10.31299/hrri.56.2.5

Povezanost rada

Interdisciplinarne društvene znanosti, Logopedija

Poveznice
Indeksiranost