Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Čestični crtež u sveučilišnim udžbenicima iz kemije (CROSBI ID 438215)

Ocjenski rad | sveučilišni preddiplomski završni rad

Volmut, Antonia Čestični crtež u sveučilišnim udžbenicima iz kemije / Mrvoš-Sermek, Draginja (mentor); Zagreb, Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb, . 2019

Podaci o odgovornosti

Volmut, Antonia

Mrvoš-Sermek, Draginja

hrvatski

Čestični crtež u sveučilišnim udžbenicima iz kemije

Tema ovog Završnog rada je odabir i analiza obrade nekih temeljnih pojmova u sveučilišnim udžbenicima iz kemije koji poučavaju pojam na sve tri razine, makroskopskoj, atomsko- molekulskoj i simboličkoj i pri tome uključuju čestični crtež. Glavni cilj u poučavanju kemije trebao bi biti konceptualno razumijevanje kemijskih pojmova što se postiže samo ako se sve tri razine međusobno nadopunjuju. Konceptualno razumijevanje u kemiji obuhvaća tri vrste znanja: deklarativno znanje (poznavanje činjenica), procesno znanje (obuhvaća pravila, algoritme i koncepte) i uvjetna znanja (odabir i uporaba određene informacije u danoj problemskoj situaciji). Poučavanje kemije kroz analizirani udžbenički materijal najviše se odvija na simboličkoj razini, iako ona ne omogućava kvalitetno i cjelovito objašnjavanje kemijskih procesa te konceptualno razumijevanje kemijskih pojmova. Simbolička razina je prikaz stvarnosti. Uporaba simbola omogućava kemičarima jednostavnu i praktičnu komunikaciju ponajprije putem simbola kemijskih elemenata, kemijskih formula i jednadžbi kemijskih reakcija, a potom i grafičkih prikaza, različitih modela i sl. Udio makroskopske razine koja je dostupna izravnom osjetilnom opažanju u obrazloženju pojmova opada s porastom njihove kognitivne zahtjevnosti. Atomsko-molekulska razina opisa kemijskih pojmova u kojoj čestični crtež igra značajnu ulogu zastupljenija je u novijim udžbeničkim izdanjima. Čestični crteži su dvodimenzionalni, statični modeli koji pomoću različitih simbola vizualiziraju submikroskopsku razinu promjene. To su ujedno metodički oblikovani specifični kemijski prikazi koji se koriste za unaprjeđenje poučavanja i evaluaciju znanja. Uporaba čestičnog crteža je jedan od načina kojim se studentima može vizualizirati kemijska promjena i povezati makroskopska i simbolička razina koncepta. Mnoga istraživanja koriste čestični crtež kao alat u otkrivanju studentskih pogrešnih shvaćanja ali i njihova uklanjanja. Autori udžbenika koji koriste čestični crtež moraju voditi računa o cijelom konceptu u koji je uključen obrađivani pojam i odlučiti koliko će razina koncepta pokazati. Čestični crtež ima svoja ograničenja i u peru nevješta autora može biti izvor pogršnih shvaćanja. U radu su izdvojeni primjeri dobre udžbeničke prakse vezani uz teme: vrste tvari, fizikalne i kemijske promjene, jednadžba kemijske reakcije, brzina kemijske reakcije, kemijska ravnoteža ; otopine soli, kiselina i baza ; redoks reakcije i elektrokemijski članci, termokemija i koligativna svojstva.

čestični crtež, poučavanje kemije

nije evidentirano

engleski

Particulate drawing in university chemistry textbooks

nije evidentirano

particulate drawing, teaching chemistry

nije evidentirano

Podaci o izdanju

40

20.09.2019.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Prirodoslovno-matematički fakultet, Zagreb

Zagreb

Povezanost rada

Kemija, Obrazovne znanosti