Exaudi orationem meam. Molitva u glazbi Arve Parta (CROSBI ID 287397)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Žižić, Ivica
hrvatski
Exaudi orationem meam. Molitva u glazbi Arve Parta
Glazba estonskoga skladatelja Arve Pärta (1935.), jednog od najznačajnih imena u današnjoj kulturnoj javnosti, stekla je istaknutu pozornost među suvremenim skladateljima. Pärtova djela ostavljaju poseban dojam zbog uske sveze sa svetom glazbom liturgijske predaje. Umjetnički univerzum Arve Pärta, ukorijenjen u odjeku gregorijanskih napjeva i drevnih pravoslavnih monodija, preobražava se u slavljenički, štoviše, mistični stil. No, Pärt se ne udaljava od sadašnjosti i njezine disonantne zapletenosti ; on je u svakom pogledu suvremeni skladatelj. No, Pärt je također skladatelj Istoka i Zapada, njihove bogate liturgijske i duhovne baštine. Estetski ključ njegove glazbe, tako univerzalne, klasične i suvremene, suzdržane i rječite, jednostavne i u isti mah složene, rađa se iz duhovnoga iskustva koje vijuga preko različitih putova te se približava jezgri djela: moliteljskomu logosu. Tema molitve u liturgijskoj glazbi nije nova. No, u Pärtovoj glazbi ta se među-sobna implikacija realizira na nov način. Ona baca novo svjetlo na kružnu modulaciju u kojoj glazba postaje molitvena gesta, zahvaća dubine svetoga, ali u isto vrijeme molitva nosi glazbu na obzorje duhovnoga, onkraj granica čujnoga i vidljivoga. U Pärtovoj se glazbi tako rastvara prostor umjetničke kreacije unutar kojega sprega i međusobna stimulacija molitve i glazbe tvore nova značenja i nova usmjerenja. Ovaj članak želi osvijetliti estetsku narav molitve u Pärtovoj glazbi, izlažući razmišljanja o profilu njegova djela te preispituje izvorni smisao obredne molitve i njezine raznovrsne antropološke odjeke.
liturgijska glazba, Arvo Part, minimalizam
nije evidentirano
engleski
Exaudio orationem meam. The Prayer in the Music of Arvo Part
nije evidentirano
liturgijska glazba, Arvo Part, minimalizam
nije evidentirano