Poslovice kao metodički predlošci za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda u nastavi Hrvatskoga jezika u primarnom obrazovanju (CROSBI ID 696984)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Kolar Billege, Martina ; Budinski, Vesna
hrvatski
Poslovice kao metodički predlošci za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda u nastavi Hrvatskoga jezika u primarnom obrazovanju
Poslovicu kao kraću proznu vrstu karakterizira kratak i sažet iskaz, jezgrovitost i nabijenost sadržajem i smislom te slikovitost i neposrednost (Čubelić, 1957., 1975.). Poslovice sadrže narodnu mudrost koja je općeprihvaćena u društvu te stoga primjerena u odgojno-obrazovnom kontekstu. Razumijevanje poslovica moguće je samo u odgovarajućem kontekstu u koji je uključen određeni događaj, iskustvo ili okvir zbivanja. Bez fundamentalnog kontekstnog preduvjeta nije moguće razumjeti poslovicu (Čubelić, 1975.). U poslovicama su sadržana zapažanja i stajališta o situacijama iz prirode i ljudskoga života. Bez obzira na nepotpunost (eliptičnost) rečenica, u poslovicama nije narušena cjelovitost misli i smisao. Za razumijevanje poslovice u metodičkome diskursu potrebno je metodički osmisliti primjerenu komunikacijsku situaciju (kontekst) te osigurati jezično znanje koje će omogućiti razumijevanje smisla. Izbor moralnih vrijednosti koje će se promicati poslovicama ovisi o dobi i životnom iskustvu učenika te njegovoj sposobnosti recepcije. Za nastavu u primarnom obrazovanju izabirat će se poslovice s utvrđenim društvenim moralom i trajnom etikom. Trajnost i stalnost poslovica pokazatelji su njihove istinitosti, odnosno nepromijenjenosti etičkih vrijednosti. Poučavatelju one omogućuju formiranje valjane pouke u odgoju. Kurikulum za nastavni predmet Hrvatski jezik za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj (NN, 10/2019) predviđa poslovice u četvrtom razredu osnovne škole kao jedan od sadržaja za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda u domeni Književnost i stvaralaštvo. Istraživanje obuhvaća recepciju i razumijevanje poslovica učenika četvrtih razreda primarnoga obrazovanja te prepoznavanje konteksta koji im je omogućio dohvaćanje značenja. U radu će se oblikovati metodički strukturirana komunikacijska situacija koja potiče recepciju i razumijevanje poslovice te ostvarivanje kurikulskih ishoda.
nastava Hrvatskoga jezika, poslovica, primarno obrazovanje
nije evidentirano
engleski
Proverbs as Methodological Templates for the Realization of Educational Outcomes in the Teaching of the Croatian Language in Primary Education
nije evidentirano
proverb, Croatian language teaching, primary education
nije evidentirano
Podaci o prilogu
55-66.
2020.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Čeliković, Katarina
Subotica: Hrvatska čitaonica ; Zavod za kulturu vojvođanskih Hrvata
978-86-84783-40-2
Podaci o skupu
Nepoznat skup
pozvano predavanje
29.02.1904-29.02.2096