Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Kritička analiza Prijedloga pete novele Kaznenog zakona (CROSBI ID 286299)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Maršavelski, Aleksandar ; Juras, Damir Kritička analiza Prijedloga pete novele Kaznenog zakona // Hrvatski ljetopis za kaznene znanosti i praksu, 26 (2019), 2; 529-559

Podaci o odgovornosti

Maršavelski, Aleksandar ; Juras, Damir

hrvatski

Kritička analiza Prijedloga pete novele Kaznenog zakona

U radu se, polazeći od stajališta pravne teorije, sudske prakse i statističkih podataka, daje kritička analiza prijedloga pete novele Kaznenog zakona, s posebnim osvrtom na pooštrenje zakonske kaznene politike za kaznena djela s elementima nasilja. U uvodnom dijelu ističe se da bi nedoumice i nesuglasja u praksi prvenstveno trebalo rješavati ispravnim tumačenjem zakona, a zatim se u zasebnim poglavljima prikazuju najvažnija područja predložene novele. Stajalište autora jest da je predlagatelj Zakona posegnuo za pooštravanjem kazni za određena kaznena djela protiv života i tijela zbog iznimno blage kaznene politike sudova. Zakonodavna intervencija u kaznena djela protiv osobne slobode obuhvaća kaznena djela prijetnje i nametljivog ponašanja, kojima se dodaju nove kvalifikatorne okolnosti, a progon će se ubuduće poduzimati po službenoj dužnosti. Iako ni teorija ni praksa nisu dovodili u pitanje kazneno djelo teškog sramoćenja, zakonodavac se neopravdano, neočekivano i nenajavljeno odlučio za njegovo brisanje, dajući za to neprihvatljivo i netočno obrazloženje – naime, suprotno navodima predlagatelja, zaštita časti i ugleda od neistinitih činjeničnih tvrdnji moguća je učinkovito i potpuno samo uz građanskopravnu i kaznenopravnu zaštitu, a navedeno kazneno djelo sadržano je u zakonodavstvima država koje su bile uzor pri izradi Kaznenog zakona. Brisanjem kaznenog djela spolnog odnošaja bez pristanka i njegovim uklapanjem u kazneno djelo silovanja neće se riješiti problem pogrešnih kvalifikacija uočen u praksi niti će doći do strožeg kažnjavanja jer je za temeljni oblik silovanja i dalje moguće izreći uvjetnu osudu. Kao novo obilježje kaznenog djela nasilja u obitelji uvodi se dugotrajna patnja, a nedoumice u praksi, glede procesuiranja djela kada je žrtva zadobila tjelesnu ozljedu, otklanjaju se usporednom novelom Zakona o zaštiti od nasilja u obitelji, uslijed koje će svaka tjelesna ozljeda biti kvalificirana kao kazneno djelo. Novelom se propisuje novo kazneno djelo prisila prema osobi koja obavlja poslove od javnog interesa ili javnom službeniku, ali se tim djelom navedene osobe štite samo kada ih se sprječava u obavljanju njihove radnje. U praksi se kao problem može pojaviti nepostojanje zakonske definicije javnog interesa i javnog službenika. Uz isticanje i drugih predloženih zakonskih promjena (inkriminiranje samostalne mjere opreza određene sudskom odlukom, proširenje statusa službene osobe na radnike u odgoju i obrazovanju i socijalne radnike i drugo), autori u zaključku ističu da do postroženja sudske kaznene politike neće doći samo uslijed zakonskih promjena, već je potreban i snažan i ustrajan angažman državnog odvjetništva u predlaganju sankcija i podnošenju žalbi kod neadekvatno izrečenih kazni.

Kazneni zakon ; teško sramoćenje ; spolni odnošaj bez pristanka ; silovanje ; kaznena djela protiv života i tijela ; prijetnja ; nametljivo ponašanje ; prisila prema osobi koja obavlja poslove od javnog interesa ili u javnoj službi

nije evidentirano

engleski

Critical Analysis of the Proposed Fifth Amendment to The Criminal Code

nije evidentirano

Criminal Code ; serious defamation ; non-consensual sexual intercourse ; rape ; crimes against life and limb ; threat ; stalking ; coercion against a person pursuing activities of public interest or public service

nije evidentirano

Podaci o izdanju

26 (2)

2019.

529-559

objavljeno

2459-6531

2670-9996

Povezanost rada

Pravo

Poveznice
Indeksiranost