Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Cosmopolitika. Kulturalni studiji, feminizam i ženski časopisi (CROSBI ID 19710)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | domaća recenzija

Grdešić, Maša Cosmopolitika. Kulturalni studiji, feminizam i ženski časopisi. Zagreb: Disput, 2013

Podaci o odgovornosti

Grdešić, Maša

hrvatski

Cosmopolitika. Kulturalni studiji, feminizam i ženski časopisi

Knjiga "Cosmopolitika" autorice Maše Grdešić s jedne strane predstavlja uvod u teorijsko područje feminističkih kulturalnih studija, a s druge nudi čitanje konkretnog proizvoda popularne kulture namijenjene ženama – hrvatskog izdanja časopisa Cosmopolitan. Feministički kulturalni studiji u prvom su redu proizašli iz djelovanja Ženske radne grupe Centra za suvremene kulturalne studije u Birminghamu, gdje su krajem 1970-ih istraživačice u središte rasprave smjestile problem roda postavljanjem i danas aktualnih teorijskih pitanja o vezi feminističkoga akademskog rada i aktivizma, roda i klase, privatnog i javnog te potrošnje i proizvodnje. Također su pokrenule istraživanja samih žanrova ženske popularne kulture (sapunica, melodrama, ljubavnih romana, ženskih časopisa itd.), s posebnih fokusom na njihovu stvarnu recepciju i upotrebu u svakodnevnim životima žena. Feministički kulturalni studiji osobito su primjenjivi kada je riječ o analizi (ženske) popularne kulture u suvremenom hrvatskom kontekstu. Krajem 1990-ih dominantni tranzicijski identiteti tek su se počeli snažnije vezivati uz potrošnju te je Cosmopolitan u domaći kontekst ušao u pravom trenutku da hrvatske čitateljice poduči potrošnji. Proces prijelaza iz socijalizma u kapitalizam nije bio ni približno dovršen, pa su proturječja u prvim godinama izlaženja hrvatskog Cosmopolitana bila uočljivija od proturječja inače uobičajenih za ženske časopise. Tako je uz kontradikcije između fantazije i stvarnosti te feminizma i tradicionalnije ženstvenosti osobito vidljiva kontradikcija između feminizma kao kolektivnoga društvenog pokreta utemeljenog na ideji o solidarnosti i tzv. aspiracijskog, liberalnog feminizma usredotočenog na individualni uspjeh žene na kapitalističkom tržištu. Cosmopolitan se i sam uskoro morao suočiti s konkurencijom na hrvatskom tržištu ženskih časopisa, pri čemu je posebno važan njegov rivalski odnos s hrvatskim izdanjem Ellea. Premda su se oba časopisa iznimno trudila diferencirati od konkurencije, upravo ih je njihovo rivalstvo stalno međusobno približavalo rezultirajući značajnom količinom istih tema i suradnica/suradnika. Analiza tog "privida konkurencije" pokazuje da se ovi časopisi razlikuju jedino po načinu na koji pristupaju prezentaciji proizvoda namijenjenih potrošnji. Potrošačka kultura tako djeluje u smjeru brisanja svake bitne razlike između Cosmopolitana i Ellea, kao što se svaki pokušaj feminističkog aktivizma unutar njihovih korica utišava dominantnim pozivom na potrošnju koji časopise s golemim političkim potencijalom u konačnici pretvara u prodajne kataloge.

ženski časopisi, feminizam, kulturalni studiji, potrošačka kultura

nije evidentirano

engleski

Cosmopolitics. Cultural studies, feminism, and women's magazines

nije evidentirano

women's magazines, feminism, cultural studies, consumer culture

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Zagreb: Disput

2013.

9789532601824

296

objavljeno

Povezanost rada

Filologija