Zasnivanje prilagodljivih sučelja za interaktivne sustave učenja (CROSBI ID 336317)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Granić, Andrina
Glavinić, Vlado
hrvatski
Zasnivanje prilagodljivih sučelja za interaktivne sustave učenja
Inteligentni tutorski sustavi, ITSovi, predstavljaju generaciju računalnom podržanih sustava obrazovanja koji nastoje imitirati sposobnosti živog učitelja, prilagođavanjem kako samog sadržaja tako i načina poimanja područnog znanja u ovisnosti o učenikovim sposobnostima. Potreba stjecanja različitih područnih znanja umjesto kreiranja specijaliziranih ITSova, rezultirala je razvojem generatora inteligentnih tutorskih sustava nazvanih autorske ljuske. Višemedijske autorske ljuske osiguravaju korisnike, kako učenike, tako i učitelje, s višemedijskim interaktivnim okruženjem namijenjenim ostvarivanju procesa učenja i poučavanja. Razmatranjem inteligentnih višemedijskih autorskih ljuski zaključuje se da bi se ugradnjom prilagodljivosti u odnosno korisničko sučelje zasigurno povećala njihova djelotvornost, učinkovitost i posebno upotrebljivost. Inkrementalni postupak razvoja inteligentne višemedijske autorske ljuske s prilagodljivim sučeljem naslovljen istraživanjima prikazanim u radu temelji se na zvjezdastom ciklusu života razvoja sučelja između korisnika (učitelja i učenika) i sustava čije je središnje mjesto vrednovanje, te uključuje: (i) primjenu metodologija i principa dizajniranja i izgradnje upotrebljivih računalnih sustava općenito, (ii) specifikaciju funkcionalnosti sustava, kao i &#8220 ; izgleda i osjećaja&#8221 ; odnosnog korisničkog sučelja, (iii) formalno vrednovanje upotrebljivosti koje uključuje postavljanje kvantitativnih ciljeva izvršavanja, te empirijska ispitivanja s pravim korisnicima, (iv) dizajniranje ugradnjom mehanizma automatskog identificiranja korisnikovih individualnih razlika i promjena njezinog/njegovog znanja i ponašanja za vrijeme interakcije, te automatskog odabiranja prikladnog izgleda sučelja, (v) implementiranje i (vi) ponovno formalnim pristupom vrednovanje redizajnirane verzije sustava. Vrednovanje upotrebljivosti temeljeno na scenariju je razvijeni formalni pristup vrednovanju postojeće inteligentne višemedijske autorske ljuske Tutor-Expert System, odnosno njezinog modula/ljuske Developing namijenjene izgradnji specijaliziranih inteligentnih tutorskih sustava. Razrađena ispitna okolina i primijenjeni postupak vrednovanja omogućavaju ispitivanje udovoljavanja postavljenim kvantitativnim ciljevima izvršavanja, te ujedno ukazuju na glavne probleme interakcije. Adaptive Knowledge Base Builder, AKBB, prema pravilima struke, a u skladu s referentnim modelom prilagodljivog sustava, razvijena i vrednovana ljuska s prilagodljivim korisničkim sučeljem, omogućava izgradnju baza po volji odabranih područnih znanja. Ljuska je zasnovana na osnovnoj funkcionalnosti modula/ljuske Developing sustava Tutor-Expert System. Ljuska Adaptive Knowledge Base Builder posjeduje mehanizam identificiranja promjena kako korisnikovog znanja, tako i njezinog/njegovog ponašanja za vrijeme interakcije, te u skladu s time za automatsko odabiranje jednog od moguća tri različita dizajna sučelja &#8211 ; naredbeno sučelje, miješano sučelje i grafičko sučelje. Dinamičko, prilagodljivo korisničko sučelje ljuske AKBB povećava učinkovitost cjelokupnog procesa poučavanja, te ujedno osigurava harmoniju između učenika, učitelja, zadataka, okruženja, te same ljuske Adaptive Knowledge Base Builder.
računalom podržani sustavi obrazovanja; inteligentni tutorski sustavi; autorske ljuske; korisnička sučelja; prilagodljiva korisnička sučelja; koncept upotrebljivosti; vrednovanje upotrebljivosti; inteligentna višemedijska autorska ljuska s prilagodljivm su
nije evidentirano
engleski
Foundation of Adaptive Interfaces for Computerized Educational Systems
nije evidentirano
computerized educational systems; intelligent tutoring systems; authoring shells; user interfaces; adaptive user interfaces; concept of usability; usability evaluation; intelligent hypermedia authoring shell with adaptive interface
nije evidentirano
Podaci o izdanju
254
24.09.2002.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Fakultet elektrotehnike i računarstva
Zagreb