Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Heideggerovo i Marcuseovo poimanje tehnike (CROSBI ID 436341)

Ocjenski rad | diplomski rad

Sekulić, Damir Heideggerovo i Marcuseovo poimanje tehnike / Žeželj, Martina (mentor); Osijek, Filozofski fakultet Osijek, . 2016

Podaci o odgovornosti

Sekulić, Damir

Žeželj, Martina

hrvatski

Heideggerovo i Marcuseovo poimanje tehnike

U današnjem svijetu racionalizacije, tehnika je fenomen koji uvelike određuje svakidašnjicu suvremenog pojedinca i društva. Dvije perspektive koje izlaze iz uobičajenog i često ograničenog okvira razmatranja tehnike pripadaju dvojici eminentnih filozofa 20. stoljeća: Martinu Heideggeru i Herbertu Marcuseu. Heidegger tehnici pristupa strogo ontološki: analizom instrumentalnosti dolazi do starogrčkog shvaćanja pro-iz-vođenja, koje krije koncept istine kao neskrivenosti. Pritom on τέχνη određuje kao specifičnu vrstu znanja vezanu uz pro-iz-vođenje, analiza koje vodi u smjeru »otkrivanja«. Naime, Heidegger raskriva tehniku kao način otkrivanja pri čemu se za njezinu bît otvara područje istine (bitka), čime tehnika i postaje ontološka kategorija. No njega najprije zanima moderna tehnika, pa razmatranjem moderne znanosti, koja prirodu uspostavlja kao izračunljivi sklop sila, i metafizičkih joj temelja, Heidegger dolazi do zaključka da je suvremeni čovjek tehničkog razdoblja izazvan na otkrivanje koje prirodi pristupa kao skladištu energetskih »ostava«. Tomu je tako zbog bîti tehnike, koju naziva po- stavom: ona, naime, pokazuje odnos čovjeka i bitka u tehničkom svijetu, odnos koji određuje ustroj našeg doba, a koji se prokazuje čovjekovim tehničkim pristupom u smislu izazivanja prirode na isporuku energije. Smjernice napuštanja takvog stanja stvarî Heidegger objašnjava opskurno, ističući područje umjetnosti, s naglaskom na pjesničkoj sastavnici ; sveza pjesništva i mišljenja prema njegovoj procjeni omogućuje čuvanje bîti stvarî – što je ključno za napuštanje tehničkog ophođenja. Marcuse tehnici također pristupa ontološki, ali uz izražene sociopolitičke natruhe. Za njega je tehnika način na koji se svijet uopće otkriva, no njegova je kritika tehnike utemeljena na povijesnoj društvenoj djelatnosti, pri čemu naglasak stavlja na »tehnološku racionalnost« kao način otkrivanja i omogućavanja svijeta za dominaciju. Kritikom tehnike Marcuse dolazi do kritike (razvijenog industrijskog) društva, jer po njegovu sudu ono propušta tehniku usmjeriti prema emancipaciji. I Marcuse razmatra modernu znanost s pripadnim joj metafizički temeljima, budući da smatra da se na tome sklopu suvremeno društvo i temelji. Tehnika za njega nije »sudbonosna«, dakle čovjek aktivno treba težiti uspostavi novog oblika τέχνη, koji neće biti destruktivan, već će promicati životne vrijednosti općenito. To je ujedno i njegova uputa prema humanijem društvu – koju razmatra u sklopu područja umjetnosti.

Heidegger, Marcuse, tehnika, ontologija, umjetnost, znanost, priroda

nije evidentirano

engleski

Heidegger's and Marcuse's Understanding of Technics

nije evidentirano

Heidegger, Marcuse, technics, ontology, art, science, nature

nije evidentirano

Podaci o izdanju

52

30.09.2016.

obranjeno

Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj

Filozofski fakultet Osijek

Osijek

Povezanost rada

Filozofija