Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Imenuj more naše domovine. – Interpersonalni metadiskurs u udžbenicima Prirode i društva (CROSBI ID 694040)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija

Cvikić, Lidija Imenuj more naše domovine. – Interpersonalni metadiskurs u udžbenicima Prirode i društva // Knjiga sažetaka / Nigoević, M. ; Matešić, M. (ur.). Split: Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu, 2020. str. 33-34

Podaci o odgovornosti

Cvikić, Lidija

hrvatski

Imenuj more naše domovine. – Interpersonalni metadiskurs u udžbenicima Prirode i društva

Ljudsko se znanje jezikom oblikuje, stječe, prenosi i procjenjuje (Beacco et al 2010, Di Cerbo et al 2014), pa je za učenje ključna visoka razina poznavanja jezika na kojemu se učenje odvija. Za to je potrebno poznavanje općega jezika, stručnih termina te funkcionalnoga stila kojim se služi u određenome predmetu, a glavni je izvor toga specifičnoga jezičnoga znanja i unosa - udžbenik. Stoga su istraživanja udžbeničkih tekstova važna tema primijenjene lingvistike: od istraživanja njihovih općih jezičnih obilježja (Schleppegrel 2018, 2009, 2004) do obilježja tekstova iz pojedinih područja (Short 1994, Di Cerbo, Anstrom i Rivera 2013, Bailey, Butler, Stevens i sur. 2007). Temeljni je cilj udžbenika prenijeti znanje na pedagoški primjeren način pa Hyland (2000:107) navodi da je udžbenik tekst sjecište dviju vrsta diskursa: obrazovnoga diskursa i diskursa pojedinoga znanstvenoga područja. Stoga je izrazito važno obilježje udžbeničkoga teksta mogućnost uspostavljanja komunikacije između autora i čitatelja. Prezentiranje autora u tekstu, uključivanje čitatelja u komunikaciju, odnosno ideja da komunikacija „uključuje osobnosti, stavove i pretpostavke onih koji komuniciraju“ (Hyland 2005:3), temeljne su odlike metadiskursa. Iako iznimno heterogena kategorija, Hyland (2020, 2009) razlikuje tekstnu i interpersonalnu dimenziju metadiskursa. U ovome se radu istražuje interpersonalni metadiskurs u udžbenicima za nastavni predmet Priroda i društvo (1.- 4. r. OŠ). Taj nastavni predmet objedinjuje sadržaje više različitih znanstvenih područja (biologija, geografija, povijest) koji se međusobno razlikuju jezičnim obilježjima (Schleppegrel 2018, 2004) te jačinom dokaza za tvrdnje i spoznaje koje donose (Simon-Vandenberen i Aijmer, 2007). Stoga se u istraživanju polazi od pretpostavke da će se zastupljenost potkategorija interpersonalnoga metadiskursa razlikovati s obzirom na dob učenika kojima je tekst namijenjen, kao i na uže znanstveno područje kojemu tekst pripada. S ciljem ispitivanja hipoteze provest će se kvalitativna analiza cjelovitih tekstova dvaju udžbeničkih kompleta pomoću alata Nvivo 11. U analizi će se primijeniti Hyladnova (1999) klasifikacija interpersonalne metadiskurne razine. Budući da ne postoje slična istraživanja za hrvatski jezik, posebna će se pozornost posvetiti istraživanju lingvističkih sredstava kojima se u udžbeničkim tekstovima ostvaruju interpersonalna metadiskursna obilježja (uporaba zamjenica, imperativa, posvojih pridjeva).

jezik školovanja, didiaktičko-kognitivna dimenzija, analiza diskursa

nije evidentirano

engleski

Name the Sea of Our Homeland. – Interpersonal metadiscourse in textbooks for school subject Nature and Society

nije evidentirano

language of schooling, didactic-cognitive dimension, discourse analysis

nije evidentirano

Podaci o prilogu

33-34.

2020.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

Knjiga sažetaka

Nigoević, M. ; Matešić, M.

Split: Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu

978-953-352-048-3

Podaci o skupu

XXXIV. međunarodni znanstveni skup HDPL-a: Jezično i izvanjezično u međudjelovanju

predavanje

24.09.2020-26.09.2020

Split, Hrvatska

Povezanost rada

Filologija