Domovinski rat u hrvatskom kazalištu i drami (CROSBI ID 67341)
Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Nikčević, Sanja
hrvatski
Domovinski rat u hrvatskom kazalištu i drami
Za vrijeme Domovinskog rata kazališta u najugroženijim gradovima (Osijek, Zadar, Dubrovnik) održavala su kazališni program unatoč ozbiljnoj opasnosti jer je, na primjer, na krov zgrade HNK u Osijeku pala ciljana granata 1991. Tada se shvatila važnost kazališta koje se doživljavalo kao otpor neprijatelju i borba za normalan život, ali i mjesto koje je ljudima davalo snagu. Kazalište je u ratu bilo važno, gotovo ritualno kao u davna antička vremena. Repertoar je bio sastavljen od komedija, opereta opera, koncerata, klasika a pisale su se i ratne drame na temelju proživljenih iskustava pisca. Iako napisane uglavnom iz pozicije žrtve bile su bez mržnje i bez veličanja hrvatske državnosti ili nacije (što se ponekad znalo čuti kao optužba) ali uvijek s katarzom i pročišćenjem emocija publike na kraju. Čak i kad je glavni lik poginuo ostala je živjeti neka pozitivna emocija u drami (i u publici), i time su publiku ojačavale i uzdizale. Pisale su se i brojne ratne komedije koje su smijehom umanjivale strah i potvrđivale smisao svijeta. Nakon rata u kazalištima glavne struje zavladala je teza da ratne drame nema i igrala su se samo djela koja su se uklapala u vladajuće europske trendove (nasilje u obitelji, imanentno zlo u svima nama ili jasna hrvatska krivica). Autoričino istraživanje je pokazalo da je od 1990-2014. objavljeno ili igrano u kazalištu i/ili na radiju 130 hrvatskih drama vezanih uz Domovinski rat temom ili nekim likom (ratnik, prognanik itd...) od čega je četvrtina napisana za vrijeme rata (do 1995.). Istraživanje je pokazalo da u dramama napisanim nakon rata dominira drugačiji osjećaj, osjećaj beznađa i prikaz poratne stvarnosti kao mjesta u kojem nema nade za dobre ljude, pa tako nema poratnih komedija nego samo groteski. Istraživanje je rezultiralo s objavom tri antologija drama i promjenom stava prema ratnoj drami kao i ulaskom drugačije slike rata (hrvatska žrtva) u glavnu struju.
Domovinski rat, suvremena hrvatska drama, suvremeno hrvatsko kazalište, ratne teme
nije evidentirano
engleski
Homeland War in Croatian Theatre and Drama
nije evidentirano
Homeland war, contemporary Croatian drama, contemporary Croatian theatre, war topic
nije evidentirano
Podaci o prilogu
415-434.
objavljeno
Podaci o knjizi
Brekalo, Miljenko
Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
2016.
987-9537964-36-8