Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Zaigrani profesor ili Boris Senker kao začetnik literarnog kabarea u Hrvatskoj (CROSBI ID 67334)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Nikčević, Sanja Zaigrani profesor ili Boris Senker kao začetnik literarnog kabarea u Hrvatskoj // Pozornici ususret. Zbornik radova u čast sedamdesetog rođendana Borisa Senkera / Čale Feldman, Lada ; Kačić Rogošić, Višnja (ur.). Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2017. str. 83-102

Podaci o odgovornosti

Nikčević, Sanja

hrvatski

Zaigrani profesor ili Boris Senker kao začetnik literarnog kabarea u Hrvatskoj

Članak analizira tri kabaretska teksta Boris Senkera („Zagrebulje zagrobne“, „Fritzspiel“ i „(P)Lutajuće glumište majstora Krona“). Kabaret je kazališni oblik (žanr) koji se zbiva u ne- kazališnoj atmosferi ugostiteljskog objekta s ciljem zabavljanja publike koja pri tome jede i pije. Kroz vrlo otvorenu formu (razbijanja kazališne iluzije, adirajuće načelo dramaturgije odnosno nizanje skečeva ili songova, autorefenrencijalnost glumačke igre te uključivanje same publike u program) kabaret ismijava i parodira recentnu stvarnost najčešće na temu seksualnosti i politike. Njegovi tekstualni predlošci su temporalni, a kao dominanto zabavljačka forma (oblik pučkog teatra) recepcijski je smještena u rubne prostore kazališta. No, povremeno je korištena kao sredstvo jake političke kritike pa i literature. Boris Senker u svojim kabaretima kreće od literarnog predloška (hrvatska književnost, Krležina drama „Gospoda Glembajevi“, ili cjelokupna povijest drame) čije parodiranje dovodi i do omiljenih kabaretskih tema (stvarnost, politika, seksualnost), ali i do ostvarenja osnovnog cilja kabareta – zabave. Ujedno uspijeva poništiti temporalnost kabaretskih predložaka jer su njegovi tekstovi literatura koja nudi brojne recepcijske slojeve i u sinkroniji i u dijakroniji. Time je začetnik literarnog kabaret (jer je upravo sadržaj distinktivna razlika od drugih kabaretskih inačica) u Hrvatskoj, a i uklapa se u svjetski trend kabaretskog poigravanja s literaturom koji je započeo „Skraćeni Shakespeare“.

Boris Senker, literarni kabaret

Osnovne teze ovog teksta objavila sam na različnim mjestima prilagodivši veličinu i oblik povodima. Prvi put pod nazivom „Literarni kabaret Borisa Senkera“ u zborniku Krležini dani u Osijeku 2006. (ur. Branko Hećimović), Zagreb- Osijek, 2007, str. 287-311.; skraćeno i prilagođeno za pogovor knjizi „Boris Senker ili zaigrani profesor“ u Boris Senker: Tercet kabaret, Disput, Zagreb, 2008. U knjizi Što je nama hrvatska drama danas (Ljevak, Zagreb, 2008.) objavljen je veliki blok o Borisu Senkeru kao dramatičaru (str. 138-168) gdje je analizi njegovih kabareta („Hrvatski literarni kabaret“) pridodan i razgovor s autorom („Pišem tekstove za glumce“) povodom dodjele Nagrade Marin Držić za dramski tekst Ministarstva kulture za (P)Lutajuće glumište majstora Krona 2006. Za ovu priliku tekst je prilagođen namjeri zbornika.

engleski

Playful Professor or Boris Senker as Originator of Literary Cabaret in Croatia

nije evidentirano

Boris Senker, Literary Cabaret

nije evidentirano

Podaci o prilogu

83-102.

objavljeno

Podaci o knjizi

Pozornici ususret. Zbornik radova u čast sedamdesetog rođendana Borisa Senkera

Čale Feldman, Lada ; Kačić Rogošić, Višnja

Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža

2017.

978-953-268-044-7

Povezanost rada

Kazališna umjetnost (scenske i medijske umjetnosti), Književnost, Kroatologija, Znanost o umjetnosti