Odnos vjere i kazališta ili kako kazalište odražava smjene svjetonazora (CROSBI ID 67324)
Prilog u knjizi | stručni rad
Podaci o odgovornosti
Nikčević, Sanja
hrvatski
Odnos vjere i kazališta ili kako kazalište odražava smjene svjetonazora
Kazalište glavne struje koje financira država/društvo, uvijek odražava temeljni svjetonazor i politiku društva, odražava svjetonazorsku hijerarhiju vrijednosti. To je vezano uz sam nastanak kazališta koje je proizašlo iz rituala, dakle onog najsvetijeg u društvu, i takvo ostalo punih 15 stoljeća jer je služilo za prenošenje najvažnijih istina (vjere) na pouku i osnaživanje publike u dvije najvažnije epohe našeg civilizacije: u Antici (mitologija) i u srednjem vijeku (kršćanstvo). Od srednjeg vijeka u našoj kulturi vlada kršćanski svjetonazor koji ima ovu hijerarhiju u društvu: vjerom (kršćanstvom) tumači svijet oko nas (Bog je predstavnik, ljubav glavni osjećaj), služenje je temeljna vrijednost u odnosu prema društvu (kralj predstavnik) a poslušnost temeljna vrijednost odnosa pojedinca (otac predstavnik), što znači da je pojedinac uvijek podređen višim idejama i ciljevima jer mu je cilj spas duše i vječni život. U povijesti kazališta neke su epohe pisale iz tog (vlastitog) sistema vrijednosti (srednji vijek, barok, drama 18. i 19. stoljeća), a suprotstavljale su im se tzv. „oponašateljske“ epohe koje su imale kao uzor neku drugu epohu (najčešće antiku). U 19. stoljeću s prosvjetiteljstvom je u Europu došao novi svjetonazor koji je zavladao nakon II. svjetskog rata. U tom sekularističkom (ateističkom) svjetonazoru znanost je postala način tumačenja svijeta (pa su vjera i Bog protjerani u privatnu sferu), kritika koja će pokazati na loše i poboljšati društvo postala je paradigma odnosa prema društvu a sloboda individualca glavni cilj odnosa prema samome sebi. Novi svjetonazor je imao predstavnike u umjetnosti - krajem 19 st. realizam je uveo kritiku društva kao jedinu legitimnu funkciju visoke umjetnosti u želji da poboljša društvo, što je modernizam uspostavio kao credo. S vremenom se objektivno i konstruktivno kritiziranje pretvorilo u neobjektivno, destruktivno i nihilističko kritizerstvo a „umjetnička hrabrost“ smatra se razaranje temeljnih ljudskih vrijednosti i sustavno napadanje institucija kao što su država, policija, vojska a naročito crkva. Početno mijenjanje društva na bolje pretvorilo se u nametanje negativne slike svijeta. Taj tip teatra je danas glavna struja europskog kazališta, živi na obilnim državnim dotacijama, putuje po festivalima, dobiva nagrade i ima jak medijski odjek ali je uzrokovao odlazak publike. Ipak, i dalje postoji afirmativno, pa čak i vjersko kazalište: u izvanrednim situacijama (Domovinski rat u Hrvatskoj) ili na rubovima (na rubovima grada Zagreba, u kazališnom amaterizmu ili po kazalištima izvan Zagreba) koje postoji bez medijskog odjeka ili velikih financija isključivo zbog odjeka publike. U svojoj želji za upravo takvim kazalište publika sama pokreće i manifestacije (Festival kršćanskog kazališta, Zagreb ; FRKA Virovitica, Dani Kalmana Mesarića, Tjedan kršćanske kulture, Natječaj Stjepan Kranjčić itd...).
kazalište, drama, religija, vjera, svjetonazor
nije evidentirano
engleski
The Relationship Between Theatre and Faith of How Theatre Reflects Worldview
nije evidentirano
theatre, drama, religion, faith, worldview
nije evidentirano
Podaci o prilogu
31-53.
objavljeno
Podaci o knjizi
Pasionski almanah 2017. Pasijoni na Slovenskem in Hrvaškem/Pasionski ljetopis 2017. Pasioni u Sloveniji i Hrvatskoj
Štukl, Jože ; Križnar, Franc
Škofja Loka: Općina Škofja Loka
2017.
978-961-93149-5-1