Ovladanost fonološki uvjetovanim glasovnim promjenama učenika mlađe dobi (CROSBI ID 433511)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Barišec, Lucija
Cvikić, Lidija
hrvatski
Ovladanost fonološki uvjetovanim glasovnim promjenama učenika mlađe dobi
Svrha je ovoga rada utvrditi ovladanost fonološki uvjetovanim glasovnim promjenama učenika mlađe školske dobi. Na početku, rad nudi pregled glasovnih promjena hrvatskoga jezika s obzirom na njihovu uvjetovanost te se govori o povezanosti glasovnih promjena, pravopisa i pravopisne norme. Prikazana su moguća pravopisna rješenja koja nude aktualni pravopisi, kao i raspored pravopisnih tema po razredima prema Nastavnom planu i programu (2006) te Kurikulu za nastavni predmet Hrvatski jezik (2019). Osnovni je cilj bio utvrditi ovladanost fonološki uvjetovanim glasovnim promjenama na temelju istraživanja uporabe pravopisne norme učenika mlađe školske dobi. Također, navedenim se istraživanjem pokušalo utvrditi kako učenici zapisuju riječi u kojima se provode navedene glasovne promjene kada ih čuju, a kako kada su riječi prikazane slikama. U istraživanje su se, uz riječi iz udžbenika Hrvatskoga jezika, uvrstile i riječi iz udžbenika ostalih predmeta (Matematika i Priroda i društvo). Osim njih, uvrštene su i manje poznate riječi s kojima se učenici pa se tako pokušala utvrditi razlika u uspješnosti pisanja dvije navedene skupine riječi. Rezultati se prikazuju na razini ovladanosti fonološkim glasovnim promjenama s obzirom na dob razred učenika te eventualne razlike u spolu učenika. Istraživanje je provedeno u jednoj školi u Zagrebačkoj županiji te je u njemu sudjelovalo ukupno 186 učenika. Istraživanje je pokazalo relativno nisku razinu ovladanosti pravopisnom normom, premda su pravopisne teme zastupljene u nastavi učenika ispitivanih razreda. Zaključuje se da na pravopisnu normu potrebno učenike osvješćivati i u nastavi ostalih predmeta, a ne samo na satima Hrvatskoga jezika kojima je tema pravopis.
glasovne promjene, fonološki uvjetovane glasovne promjene, pravopis, pravopisna norma
nije evidentirano
engleski
Acquisition of phonologically conditioned alternations by pupils at lower-level primary education
nije evidentirano
alternations, phonologically conditioned alternations, orthography, orthographic norm
nije evidentirano
Podaci o izdanju
57
10.07.2020.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Učiteljski fakultet, Zagreb
Zagreb