Zavjetne slike i pobožnost u doba nevolja. Ikonografski primjeri s istočne obale Jadrana od 14. do 17. stoljeća (CROSBI ID 279772)
Prilog u časopisu | stručni rad
Podaci o odgovornosti
Kunčić, Meri
hrvatski
Zavjetne slike i pobožnost u doba nevolja. Ikonografski primjeri s istočne obale Jadrana od 14. do 17. stoljeća
Povijest zavjetnoga slikarstva u zapadnome kršćanstvu duga je i bogata, a osobito je zanimljiva u razdoblju od razvijenog srednjega vijeka do 17. stoljeća. U povijesno-umjetničkoj periodizaciji stilskih razdoblja to se vrijeme preklapa s razdobljem gotike, renesanse, manirizma i baroka, unutar kojih se uočavaju mijene tipova zavjetnoga slikarstva i stilskih izričaja u oblikovanju likovnoga sadržaja. No, konstanta koja, usprkos mijenama, predstavlja trajnu osobinu toga slikarskog žanra jest duhovni značaj koji su zavjetne slike imale za vjernike u doba brojnih ratova, zaraznih bolesti, gladi, prirodnih nepogoda i drugih nevolja. Za istraživače povijesnoga konteksta nastanka umjetničkoga djela zavjetno je slikarstvo izuzetno zanimljivo područje jer daje uvid u društvene mehanizme koji su utjecali na oblikovanje takvoga slikarstva, ali i uvid u ulogu koju su ta djela imala u životima ljudi nekoga vremena. Pritom treba istaknuti da je riječ o vrsti slikarstva koje istrgnuto iz prostora i vremena u kojem je nastalo i u kojem je suživjelo s vjerničkim duhom uvelike gubi smisao. Smisao mu se otkriva u njegovoj povezanosti s kulturom i duhovnošću naroda, koji se pred zavjetnim slikama u doba nevolje utjecao zagovoru Blažene Djevice Marije i svetaca. U vrijeme kriza, posebice kužnih epidemija uslijed kojih bi gradovi opustjeli, zavjetna slika bila je mjesto pouzdane molitve i uporište nade. Pisani izvori svjedoče nam da su neke imućnije obitelji u svojim domovima imale manje zavjetne slike, pribavljene u znak zahvalnosti nekomu svecu ili Presvetoj Djevici za zadobivenu milost, a obiteljima su bile trajan podsjetnik na Božju dobrotu i blizinu u nevoljama.
zavjetno slikarstvo, istočna obala Jadrana, kasni srednji vijek, rani novi vijek, pobožnost
nije evidentirano
engleski
Votive images and piety during the time of disaster. Iconographic examples from eastern Adriatic coast from 14th to 17th centuries
nije evidentirano
votive painting, east Adriatic coast, late middle ages, early modern period, piety
nije evidentirano