Kontekstualne odrednice aktivne participacije učenika u školi (CROSBI ID 691561)
Neobjavljeno sudjelovanje sa skupa | neobjavljeni prilog sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Huić, Aleksandra ; Kranželić, Valentina ; Širanović, Ana ; Osmak Franjić, Davorka ; Borić, Ivana
hrvatski
Kontekstualne odrednice aktivne participacije učenika u školi
Konvencija o pravima djeteta jamči prava djece na participaciju u svim okruženjima i stvarima koje ih se tiču, pa tako i u školi. Načini na koje učenici u školi mogu ostvariti svoja participativna prava podrazumijevaju slobodno izražavanje mišljenja od strane učenika, ozbiljno razmatranje tih mišljenja od strane odraslih prilikom donošenja odluka koje se tiču učenika, formalnu participaciju kroz učenička predstavnička tijela, individualni doprinos na razini razreda te sudjelovanje u i predlaganje školskih projekata i aktivnosti. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati u kojoj mjeri učenici u svojoj školi percipiraju postojanje nekih od oblika aktivne participacije, poglavito izražavanje i uzimanje u obzir mišljenja, te sudjelovanje i pokretanje školskih projekata i akcija. Dodatno, zanimalo nas je i kakvu ulogu pri tome imaju kontekstualni faktori poput podrške vršnjaka i nastavnika, nastavničkih ponašanja, te osjećaj pripadnosti školi. Očekivali smo da će povoljniji kontekst biti povezan s višom razinom učeničke aktivne participacije u školi. Na uzorku od 2720 učenika iz osnovnih škola, te gimnazija i strukovnih škola iz svih regija Hrvatske (55% učenica) ispitali smo percepciju razine aktivne participacije učenika u školi, njihov osjećaj pripadnosti školi, percepciju podrške nastavnika i vršnjaka, te kako vide ponašanje nastavnika vezano uz uvažavanje mišljenja različitih grupa učenika. Rezultati su pokazali kako su više razine sudjelovanja u školskim projektima te izražavanja mišljenja povezane s više podrške i od strane nastavnika i od strane učenika, te izraženijim osjećajem pripadnosti školi. Percepcija nastavničkog nejednakog postupanja prema učenicima (favoriziranje miljenika i ignoriranje problematičnih i manjina) povezana je s manje izražavanja mišljenja i osjećajem da se učenička mišljenja ne uzima u obzir, međutim nije povezana sa sudjelovanjem u školskim projektima. U radu su raspravljene praktične implikacije i smjernice za buduća istraživanja.
aktivna participacija, učenici
nije evidentirano
engleski
Contextual determinants of active student participation in school
nije evidentirano
active participation, pupils
nije evidentirano
Podaci o prilogu
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o skupu
24. međunarodni psihologijski znanstveni skup: Dani Ramira i Zorana Bujasa (DRZB 2019)
predavanje
11.04.2019-13.04.2019
Zagreb, Hrvatska