Postavljanje i održavanje granica u odgoju djece s teškoćama u razvoju (CROSBI ID 432823)
Ocjenski rad | specijalistički sveučilišni poslijediplomski rad
Podaci o odgovornosti
Romstein, Ksenija
Šimleša, Sanja
hrvatski
Postavljanje i održavanje granica u odgoju djece s teškoćama u razvoju
U posljednjih se desetak godina postavljanje granica u odgoju djece, kao temeljnog pedagoškog procesa socijalizacije u obitelji, sve manje istražuje. Posebno je to vidljivo u istraživanjima koji se bave djecom s teškoćama rane i predškolske dobi gdje se naglasak stavlja na potvrđivanje učinaka pojedinih programa i njihove znanstvene utemeljenosti, dok se primarna funkcija interpersonalih relacija na razini djetetovog proksimalnog okruženja rijetko adresira. Drugim riječima, postoji svojevrsni znanstveni bias prema pedagoškim postupcima u obitelji, tj. odgojnim strategijama, iako temeljne spoznaje s područja pedagogije i psihologije govore o tvorbenim učincima roditeljskih obrazaca izvanjske regulacije dječjeg ponašanja u smjeru autonomije ili heteronomije u odrasloj dobi. Stoga je u veljači i ožujku 2020. godine provedeno intervjuranje roditelja djece s teškoćama u razvoju (N=100) o odgojnim strategijama koje prakticiraju. Utvrđeno je postojanje dvije temeljene kategorije odgojnih strategija roditelja: strategije aktivacije, tj. nagrađivanja djece i strategije innhibicije, tj. kažnjavanja. Kao nagrade roditelji koriste hranu, tablet/mobitel i omiljenu aktivnost, dok kao kazne primjenjuju time-out, uskraćivanje omiljenog predmeta (tableta/mobitela) i aktivnosti te fizičko kažnjavanje. Statističkom obradom je pronađeno kako ne postoji značajna statistička razlika u odgojnim strategijama roditelja koji su uključeni u ranu intervenciju i onih koji nisu uključeni u ranu intervenciju (x2(1, 99)=0.0095, p>.05), odgojnih strategija roditelja i broja djece u obitelji (x2(1, 100)=0.3434, p>.05) i odgojnih strategija i vrste teškoća u razvoju (x2(5, 100)=3.447, p>.05). Ipak zabrinjava visok postotak fizičkog kažnjavanja u općim postupcima roditelja, te 51% roditelja u intervjuiranju navodi blaže oblike fizičkog kažnjavanja („malo po guzi“). Roditelji intuitivno koriste određene alate za motiviranje djeteta kao što su materijalno nagrađivanje omiljenim predmetom (tabletom/mobitelom), no kod inhibicije nepoželjnih ponašanja posežu za fizičkim kažnjavanjem umjesto za uskratom omiljenog predmeta što pokazuje kako bi stručnjaci različitih profila koji rade s obiteljima trebali iskoristiti prilike za savjetovanje roditelja o primjerenim strategijama regulacije ponašanja u svakodnevnom životu.
odgoj, odgojni postupci, roditelji djece s teškoćama, rana intervencija, aktivacija i inhibicija
nije evidentirano
engleski
Establishing and maintaining boundaries while raising children with disabilities
nije evidentirano
education, raising strategies, parents of children with disabilities, early intervention, activation and inhibition
nije evidentirano
Podaci o izdanju
60
18.05.2020.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Zagreb