Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Sudar na paralelama Jože Babiča: modernistički zamišljaji i univerzalne teme u žanrovskom pokušaju "tvrdog realista" (CROSBI ID 279231)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija

Mileta, Silvestar Sudar na paralelama Jože Babiča: modernistički zamišljaji i univerzalne teme u žanrovskom pokušaju "tvrdog realista" // Hrvatski filmski ljetopis, 25 (2019), 97; 71-88

Podaci o odgovornosti

Mileta, Silvestar

hrvatski

Sudar na paralelama Jože Babiča: modernistički zamišljaji i univerzalne teme u žanrovskom pokušaju "tvrdog realista"

Film Sudar na paralelama Jože Babiča iz 1961. godine u hrvatskoj filmskoj historiografiji i kritici baštini kvalitativno gotovo beziznimno negativan status, pa se ovo djelo danas spominje prije svega kao karakterističan proizvod vrhunca jugoslavenske producentske kinematografije, koja se u drugoj polovici 1950-ih (s kulminacijom baš u godinama 1960-1961) snažnije okrenula autorskim međurepubličkim gostovanjima te se svojim značajnim dijelom, iz poglavito financijskih razloga, snažnije otvorila publici nizom izrazitije žanrovskih, a ponekad i neskriveno populističkih filmskih pokušaja. U ovom se radu Babičev treći dugometražni igrani film promatra u svjetlu nacionalne kritičke recepcije obilježene općim doživljajem redatelja kao tvrdokornog realista s naročitim talentom za psihološku karakterizaciju, ali se uz prijedlog snažnije kronotopske kontekstualizacije Sudara na paralelama u vrijeme i prostor dominantnog osjećaja gospodarskog i društvenog napretka razmatra i čitanje njegovih "prizora zamišljaja" kao "vjesnika modernizma" te se nastoji steći uvid u autorov iskorak iz vrlo konkretne problematike poslijeratnog veteranskog (ne)snalaženja u mnogo univerzalnija pitanja sumnje i razarajuće snage fikcije koja prate moderniji, ali i apstraktniji, konstruktivistički prostori. Uz realistički kompleks opisa filma pored dijakronijskog izbora iz recepcije i napomena o nekim poetičkim kontinuitetima temeljem kritički mnogo uspješnijeg prethodnog filma Veselica, prilažu se i moguće kraće usporedbe s drugim hrvatskim djelima razdoblja. Za modernistički kompleks nezaobilaznima se, pak, pokazuju doprinosi snimatelja i scenografa Sudara na paralelama Nikole Majdaka i Želimira Zagotte, kojima puni smisao pridaje neočekivani Babičev smisao za oniričku logiku koja može podsjetiti na nadrealizam.

Jože Babič ; Sudar na paralelama ; hrvatski film ; modernizam ; klasični fabularni stil ; povijest filma ; 1960-e

nije evidentirano

engleski

Joze Babic's Collision at the Parallels: modernist imaginations and universal topics in one attempt at genre film by "hardcore realist"

nije evidentirano

Joze Babic ; Collision at the Parallels ; Croatian film ; modernism ; 1960s ; film history, ; classical narrative style ;

nije evidentirano

Podaci o izdanju

25 (97)

2019.

71-88

objavljeno

1330-7665

Povezanost rada

Filmska umjetnost (filmske, elektroničke i medijske umjetnosti pokretnih slika)