Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Trgovačko-obrtni muzej u Zagrebu: od muzeološke koncepcije do arhitekture (CROSBI ID 98664)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Jurić, Zlatko ; Vujić, Žarka Trgovačko-obrtni muzej u Zagrebu: od muzeološke koncepcije do arhitekture // Etnološka istraživanja, 7 (2001), 49-62-x

Podaci o odgovornosti

Jurić, Zlatko ; Vujić, Žarka

hrvatski

Trgovačko-obrtni muzej u Zagrebu: od muzeološke koncepcije do arhitekture

U središtu interesa ovog priloga nalazi se zgrada Trgovačko-obrtnog muzeja, jedna od rijetkih funkcionalno građenih muzejskih zgrada u Zagrebu, ali i jedna od rijetkih novopodignutih zgrada trgovačkih muzeja u Europi. Prilog je podijeljen u dva dijela. U prvom je rasvijetljen pojam trgovačko-obrtnog muzeja, a razmotreni su i neki slični poput industrijalnih dvorana i skladišta uzoraka. Riječ je o muzejskoj instituciji koja pripada duhu druge polovice 19. stoljeća. Osnovna zadaća bila joj je služiti interesima nacionalne trgovine i obrta. Opisane su i dvije osnovne vrste trgovačko-obrtnih muzeja te primjeri iz obiju grupa. Na osnutak i poslanje zagrebačkog muzeja ponajviše su utjecali bečki Handelsmuseum te budimpeštanski trgovački muzej. Zgradu je u skladu s koncepcijom muzeja i izložbenim potrebama projektirao student Ota Wagnera Vjekoslav Bastl. Po arhitektonskom oblikovanju, unutrašnjoj organizaciji prostora i primjeni suvremenih materijala u konstruktivnom sustavu nastalo je djelo koje je u potpunosti u skladu sa vrhunskim radovima ostalih srednjoevropskih arhitekata Wagnerova kruga. Stalne su izložbe hrvatskih i ugarskih proizvoda otvorene u zgradi 1904. godine, no uskoro su etnografske zbirke i muzeološke funkcije etnografskog muzeja nadvladale početnu trgovačko - obrtnu koncepciju. Na početku XX stoljeća koncept trgovačkog muzeja postao je zastarjelim i njegova prazna forma morala je biti zamijenjena novom. No, dogodilo se da je uz promjenu koncepta i namjene zgrada doživjela u tridesetim godinama i temeljito čišćenje ili, točnije rečeno, demoliranje uspjelog secesijskog pročelja. Tako je osuvremenjavanje izbrisalo na ovom vrhunskom arhitektonskom djelu slojeve pamćenja. Konceptu trgovačko-obrtnog muzeja nema povratka jer je on bio reprezentant određenog vremena, no svi izneseni argumenti govore u prilog potrebe faksimilne obnove pročelja i to na na osnovu pažljive komparativne analize Bastlovog arhitektonskog opusa 1900-1906, sačuvane arhivske građe i suvremenih fotografija objavljenih u općoj i stručnoj periodici.

Trgovačko.obrtni muzej; Zagreb; muzeološka koncepcija; arhitektura; restauracija pročelja zgrade

nije evidentirano

engleski

Trade and Crafts Museum in Zagreb: From Museological Concept to Architecture

nije evidentirano

Trade and Crafts Museum; Zagreb; museological concept; architecture; restoration of the building front

nije evidentirano

Podaci o izdanju

7

2001.

49-62-x

objavljeno

0351-4323

Povezanost rada

Informacijske i komunikacijske znanosti