Odnos inteligencije, jasnoće pojma o sebi i samohendikepiranja u situaciji manipuliranog neuspjeha na testu inteligencije (CROSBI ID 432710)
Ocjenski rad | diplomski rad
Podaci o odgovornosti
Bodrožić, Katarina
Izabela Sorić
hrvatski
Odnos inteligencije, jasnoće pojma o sebi i samohendikepiranja u situaciji manipuliranog neuspjeha na testu inteligencije
Samohendikepiranje predstavlja važno područje istraživanja s obzirom na njegovu učestalost i negativan utjecaj na postignuća osoba koje ga koriste. Njegovo je korištenje posebno vidljivo u akademskom kontekstu i zato je ovo istraživanje provedeno u školi s ciljem utvrđivanja odnosa samohendikepiranja, inteligencije i jasnoće pojma o sebi u situaciji kada se učenici suoče s neuspjehom na testu inteligencije. U istraživanju je sudjelovao ukupno 51 učenik drugog razreda jedne zadarske gimnazije. Inteligencija je mjerena dva puta Testom nizova A i B forme (Pogačnik, 1997), a drugom mjerenju je prethodila povratna informacija o neuspjehu na prvom testu. Učenici su imali mogućnost korištenja verbalnih i ponašajnih strategija samohendikepiranja. Uz to, primijenjene su Skala akademskog samohendikepiranja (iz PALS, Midgley i sur., 2000), Skala jasnoće pojma o sebi (Campbell i sur., 1996) i BIS skala (Carver i White, 1994). Ustanovljene su razlike u rezultatu na drugom testu inteligencije, teoriji rasta, verbalnom samohendikepiranju te procjeni vlastite inteligencije između učenika koji se ponašajno visoko, umjereno i malo/ne samohendikepiraju, dok za jasnoću pojma o sebi, osjetljivost bihevioralnog inhibicijskog sustava, teoriju entiteta i akademsko samohednikepiranje nije pronađena razlika među tim skupinama. Analiza povezanosti nije utvrdila značajne povezanosti različitih mjera samohendikepiranja. Ponašajno samohendikepiranje pokazalo se povezano s procjenom vlastite inteligencije, rezultatom na drugom testu inteligencije i teorijom rasta, a verbalno samohendikepiranje s jasnoćom pojma o sebi i osjetljivošću bihevioralnog inhibicijskog sustava. Spol, procjena vlastite inteligencije, implicitne teorije inteligencije i jasnoća pojma o sebi nisu se pokazali značajnim prediktorima verbalnog, ponašajnog i akademskog samohendikepiranja. Jedini ustanovljeni prediktor je osjetljivost bihevioralnog inhibicijskog sustava kod predviđanja verbalnog samohendikepiranja.
bihevioralni inhibicijski sustav, inteligencija, jasnoća pojma o sebi, samohendikepiranje
nije evidentirano
engleski
Relationship between intelligence, self-concept clarity and self-handicapping in the situation of manipulated failure on the intelligence test
nije evidentirano
BIS, intelligence, self-concept clarity, self-handicapping
nije evidentirano
Podaci o izdanju
58
11.07.2019.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Odjel za psihologiju
Zadar