Vrijednosno orijentirana komunikacija (CROSBI ID 432608)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Kirinić, Giovanna
Bakić-Tomić, Ljubica
hrvatski
Vrijednosno orijentirana komunikacija
Naslov doktorske disertacije je Vrijednosno orijentirana komunikacija, budući je komunikacija sredstvo kojim se najviše koriste učitelji u odgoju i obrazovanju učenika, utječu i suoblikuju njihov svjetonazor, njihove vrijednosti kroz svakodnevnu interakciju s učenicima. Disertacija se temelji na istraživanjima univerzalnih humanih vrijednosti, odnosno predstavljenom teorijom ljudskih vrijednosti Miltona Rokeacha, teorijom univerzalnih sadržaja i strukture vrijednosti Shaloma H. Schwartza i Claire Gravesovom teorijom o spiralnim razinama čovjekova postojanja. Cilj doktorskog istraživanja bio je utvrditi obilježja vrijednosno orijentirane komunikacije: vrijednosnog sustava učitelja i njihovog komunikološkog profila koji se sastoji iz ispitivanja dimenzija komunikacijskog stila te stupnja usvojenosti komunikacijskog bontona. Do sada se nije istraživao međusobni utjecaj navedenih dimenzija ili aspekata već samo komunikacijskih stilova ili samo osobnih vrijednosti. Istraživanjem se došlo do spoznaja o temeljnim komunikacijskim kompetencijama učitelja i njihovom komunikacijskog profilu. Korišteni upitnik vrijednosno orijentirane komunikacije sastoji se od tri dijela, odnosno tri upitnika. U prvome upitniku na svim skupinama ispitanika primijenjen je Schwartzov upitnik osobnih vrijednost PVQ (Portrait Value Questionnaire ; Schwartz i sur., 2001), s ciljem mjerenja vrijednosnih prioriteta ispitanika prije bilo kakve intervencije. Drugi upitnik odnosi se na ispitivanje temeljnih obilježja komunikacijskih stilova učitelja CSI (The Communication Styles Inventory ; de Vries, 2013) i treći upitnik odnosi se na komunikacijski bonton (Bakić-Tomić, 2003). Istraživanje je provedeno na stratificiranom uzorku od 258 učiteljica i učitelja u 17 osnovnih škola na području Zagrebačke županije. U uzorku su zastupljeni učitelji predmetne nastave odgojno-obrazovnih područja: društvenog i jezičnog područja, prirodoslovnog područja i odgojnog područja, sukladno NOK-u. Podaci dobiveni anketnim ispitivanjem analizirani su metodama parametrijske i neparametrijske statistike, s ciljem identifikacije funkcionalnog odnosa varijabli. Opća hipoteza istraživanja glasi: Vrijednosno orijentirana komunikacija osnovnoškolskih učitelja primarnog obrazovanja sukladna je očekivanim proklamiranim vrijednostima izrečenim u Ustavu Republike Hrvatske, Zakonu o odgoju i obrazovanju za osnovnu i srednju školu i Nacionalnom okvirnom kurikulumu, koja je većim dijelom prihvaćena. Povezanosti univerzalnih humanih vrijednosti, dimenzija stilova komuniciranja i komunikacijskog bontona ključevi su za međusobno povezivanje pojedinih kategorija unutar upitnika, a njihova uzajamna povezanost prikazana je teorijskim modelom vrijednosno orijentirane komunikacije. Ukoliko se univerzalne humane vrijednosti (nenasilje, mir, ljubav, ispravnost, dobrohotnost), koje se mogu naći u svim društvima bez obzira na kulturološke, socijalne, religijske i druge razlike izražavaju na empatičan, nenasilan, asertivan i kongruentan način, koristeći primjeren komunikaciji stil i sa znanjem i primjenom komunikacijskog bontona, odnosno pozitivno oblikovanim komunikacijskim profilom, tada je to vrijednosno orijentirana komunikacija prikazana teorijskim modelom koji se sastoji iz tri razine komuniciranja, koje u sebi sadrže odgovarajuće stilove komuniciranja, vrijednosti i elemente komunikacijskog bontona: Prva razina komuniciranja djeluje prema „ja“ paradigmi i predstavlja sebičnu komunikaciju. Osobi je važna vlastita sigurnost, osjećaji, interesi, uspjeh, često se služi verbalnom agresijom, manipuliranjem, ucjenama, predrasudama i blokiranjem komunikacije zbog kontrole nad sugovornikom. Druga razina komuniciranja djeluje prema „ti“ paradigmi i predstavlja proaktivnu komunikaciju, okrenutu drugima s poštovanjem, a vlastiti interesi su načela u cilju postizanja konstruktivnih rješenja za obje strane. Treća razina komuniciranja djeluje prema „mi“ paradigmi i predstavlja asertivnu komunikaciju te empatiju i razumijevanje prema drugima, precizno izražen zajednički cilj i spremnost na odricanje u ime zajednice. Istraživanje je pokazalo da učitelji primarnog obrazovanja dominantno koriste treću razinu komuniciranja i djelomično drugu, a vrlo rijetko prvu razinu komuniciranja iz čega se zaključuje da učitelji najvećim dijelom koriste treću razinu vrijednosno orijentirane komunikacije. Znanstveni doprinos doktorske disertacije jest definiranje teorijskog modela vrijednosno orijentirane komunikacije koji je i empirijski provjeren na uzorku učitelja primarnog obrazovanja Zagrebačke županije u Republici Hrvatskoj. Vrijednosno orijentirana komunikacija sastoji se od deset univerzalnih humanih vrijednosti, povezanih sa dimenzijama komunikacijskih stilova te komunikacijskim bontonom (komunikacijske kompetencije), što predstavlja teorijski model vrijednosno orijentirane komunikacije učitelja. Praktični doprinos disertacije jest izrada komunikacijskog profila učitelja primarnog obrazovanja Zagrebačke županije.
Univerzalne humane vrijednosti ; Komunikacijski profil ; Komunikacijski bonton ; Komunikacijski stilovi ; Komunikacijske kompetencije komunikatora ; Vrijednosno orijentirana komunikacija učitelja
nije evidentirano
engleski
Value oriented communication
nije evidentirano
universal human values ; communication profile ; communication etiquette ; communication styles ; communication competences of communicators ; human values oriented communication of teachers.
nije evidentirano
Podaci o izdanju
192
02.04.2019.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Filozofski fakultet u Zagrebu
Zagreb