Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

ŽIVJETI DIJALOG – KORACIMA PAULA FREIREA (CROSBI ID 277728)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad

Krznar, Tomislav, Bendeković, Antonija ; Šijak, Silvija ŽIVJETI DIJALOG – KORACIMA PAULA FREIREA // Arhe, 14 (2017), 2; 173, 196

Podaci o odgovornosti

Krznar, Tomislav, Bendeković, Antonija ; Šijak, Silvija

hrvatski

ŽIVJETI DIJALOG – KORACIMA PAULA FREIREA

U ovom radu želimo dati prikaz nekoliko osnovnih pojmova u misli brazilskog pedagoga Paula Freirea, čineći to imamo pred očima „cjelinu“ obrazovnog procesa. Svoju pažnju usmjeravamo na analizu nekoliko, po našem sudu ključnih, pozicija iz Freireova najznačajnijeg djela Pedagogija obespravljenih. Referirajući na misaone pozicije, koje nastojimo ogledati u kontekstu Freireova života, usredotočujemo se na fenomen dijaloga kako ga vidi Freire, posebno na odnose aktera unutar dijaloškog procesa, kao i na „izvanjska“ socijalna i ekonomska određenja koja često dominiraju obrazovnim procesom. Posebnu pažnju u ovom sklopu nam privlači Freirova misao da čovjek, kao slobodno biće dijalogom gradi ljudski svijet, a da je upravo obrazovanje mehanizam koji stvara društvene nejednakosti i obespravljenost mnogih. Drugi značajni fenomen koji stoji u fokusu naših promišljanja u ovom radu je Freireova kritika „bankarskog koncepta obrazovanja“ kako Freire naziva „klasične“ oblike obrazovanja koji su na djelu u zapadnjačkim društvima. Najznačajnija određenja ovog koncepta su pasivnost i pokornost, kojima Freire suprotstavlja obrazovanje za slobodu i potrebu izgradnje ljudskijeg svijeta. Svjesni privlačnosti Freireove misli, posebno ako je razmatramo u kontekstu trenutnih obrazovnih procesa ili, još i više, potrebe njihove „reforme“, no istovremeno smo svjesni i ograničenja koje ova misao nosi, ponajprije u pogledu praktičnih ostvarenja. Ipak, ostaje jedno: Freireova misao je iznimno nadahnjujuća i moguće ju je oživjeti makar u mikrostrukturama sustava obrazovanja. To je poruka koju nosi ovaj članak, i to u idejnom i operativnom pogledu.

Misao Paula Freirea, filozofija odgoja, obrazovanje, dijalog, obespravljenost, oslobođenje

nije evidentirano

engleski

TO LIVE A DIALOG – FOOTPRINTS OF PAULO FREIRE

nije evidentirano

The thought of Paulo Freire, the philosophy of education, education, dialogue, obesity, liberation

nije evidentirano

Podaci o izdanju

14 (2)

2017.

173

196

objavljeno

1820-0958

Povezanost rada

Filozofija, Pedagogija

Indeksiranost