Povezanost nekih karakteristika ocjenjivača i kvalitete ocjenjivanja eseja na jezičnim ispitima državne mature (CROSBI ID 689729)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Bosnić, Yukari ; Pernjek, Jasminka ; Kapović, Iva ; Džida, Marija
hrvatski
Povezanost nekih karakteristika ocjenjivača i kvalitete ocjenjivanja eseja na jezičnim ispitima državne mature
Ispiti kojima se mjere jezična znanja specifični su u odnosu na ispite iz ostalih predmetnih područja budući da sadrže zadatke esejskoga tipa kojima se ispituje vještina pisanja. Ti zadatci mjere primjenu jezičnih znanja te složenije kognitivne procese koje nije moguće zahvatiti zadatcima zatvorenoga tipa. Primjena zadataka esejskoga tipa na državnoj maturi kojoj svake godine pristupa oko 35 000 pristupnika, zahtijeva angažiranje velikog broja ocjenjivača. Ocjenjivače se bira iz redova nastavnika. Činjenica da se esejske zadatke ne može automatizirano ocijeniti unosi u ispite visokoga rizika brojne subjektivne faktore koje je teško kontrolirati te koji predstavljaju izvore ugroze valjanosti. Međutim, neke potencijalne izvore ugroze valjanosti moguće je kontrolirati ukoliko se o njima unaprijed vodi računa. Jedan od faktora za koji postoji implicitno vjerovanje da je povezan s kvalitetom ocjenjivanja je vrsta programa u kojoj ocjenjivač radi kao nastavnik te ocjenjivački staž. Hipoteza je da se nastavnici razlikuju u kvaliteti ocjenjivanja s obzirom na vrstu programa u kojima predaju te s obzirom na to jesu li više ili manje iskusni ocjenjivači. Da bi se ove hipoteze provjerile, provedeno je ispitivanje u kojem su prikupljeni podaci o ocjenjivačima i njihovim uradcima u sklopu selekcije kandidata za ocjenjivače ispita iz Hrvatskog jezika (N=234), Engleskog jezika (N=139) i Njemačkog jezika (N=40). Nastavnicima su na početku ocjenjivanja podijeljeni kratki upitnici u kojima ih se pitalo u kojem tipu srednjoškolskog programa predaju: gimnazijama, strukovnim školama ili imaju satnicu i u gimnazijskom i u strukovnom programu te na koliko su ocjenjivanja ispita državne mature dosad sudjelovali. Analizirane su dvije zavisne varijable: kvaliteta ocjenjivanja izražena kroz Cronbach-Gleserovu distancu te strogost ocjenjivanja izražena kroz prosječno pozitivno ili negativno odstupanje od prosjeka grupe. Rezultati provedenih analiza varijance ne daju jednoznačne rezultate, ali upućuju na zaključak da su vrsta programa u kojem nastavnici predaju te ocjenjivački staž varijable koje je potrebno pratiti u narednim ciklusima državne mature.
državna matura ; jezični ispiti ; eseji ; ocjenjivači
nije evidentirano
engleski
Rater characteristics and quality of state matura essay grading
nije evidentirano
state matura exams ; language exams ; essays ; raters
nije evidentirano
Podaci o prilogu
38-38.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
4. Dani obrazovnih znanosti - Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje - Knjiga sažetaka
978-953-6218-79-0
Podaci o skupu
4. dani obrazovnih znanosti = 4th Days of Educational Sciences
predavanje
25.10.2018-26.10.2018
Zagreb, Hrvatska