Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Ideja i razvitak nacionalnog u hrvatskoj glazbenoj kulturi 19. stoljeća (CROSBI ID 66373)

Prilog u knjizi | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Tuksar, Stanislav Ideja i razvitak nacionalnog u hrvatskoj glazbenoj kulturi 19. stoljeća // Bitka kod Sigeta i Nikola Šubić Zrinski u umjetnosti (glazba, likovne umjetnosti, književnost) / Tuksar, Stanislav ; Milković, Kristina ; Babić, Petra (ur.). Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2018. str. 65-78

Podaci o odgovornosti

Tuksar, Stanislav

hrvatski

Ideja i razvitak nacionalnog u hrvatskoj glazbenoj kulturi 19. stoljeća

Ideja „nacionalnog“ u hrvatskoj glazbenoj kulturi 19. stoljeća očituje evolucijske tendencije koje se mogu artikulirati u četiri faze. Počelo je (u razdoblju 1800-1830) s konstruktom koji je stremio spram viših općih glazbenih standarda (djelatnost zagrebačkog biskupa Maksimilijana Vrhovca), a kao svoj ideal očitovao je univerzalno (opće) nad partikularnim (pojedinačnim). Nastavilo se (u razdoblju 1830-1850) s pragmatičnim stavom spram glazbe kao popratne pojave uz poeziju, podupirući uglavnom političke sadržaje (lingvist, pisac i ideolog Ljudevit Gaj), pri čemu se izjednačuju univerzalnost i partikularnost. U trećem razdoblju (1850-1870) ta je ideja dostigla status bitne sastavnice nacionalnoga bića u znanstvenom re-konstruktu nacionalne povijesti (historičar Ivan Kukuljević Sakcinski), a univerzalnost i partikularnost su još uvijek izjednačene. Napokon, kao pojam etničke/nacionalne umjetničke glazbe, dostigla je svoj vrhunac (u razdoblju 1870-1916) općim zanimanjem za nacionalni glazbeno-kulturni život i odgoj (muzikolog i glazbeni pedagog Franjo Ksaver Kuhač), očitujući partikularnost ponad univerzalnosti. Istina i mit o bitki kod Sigeta i Nikoli Šubiću Zrinskom uklapaju se u razmeđe između treće i četvrte faze ovako postavljene problematike o nacionalnom u glazbi. U priopćenju će se ispitati pojedine najvažnije pojave koje se pratile projekciju ovih ideja u hrvatskoj društvenoj i kulturnoj stvarnosti 19. stoljeća s jedne strane, te s druge strane ponuditi opći teorijski okvir za njihovo objašnjenje na temelju suvremenih socioloških, historiografskih i kulturno- antropoloških shema kako su ih razvili J. Hutchinson, H. Kohn, E. Gellner, A. D. Smith i neki drugi.

nacionalno u glazbi, hrvatska glazbena kultura 19. stoljeća, Maksimilijan Vrhovac, Ljudevit Gaj, Ivan Kukuljević Sakcinski, Franjo Ksaver Kuhač

nije evidentirano

engleski

The Idea of "National" in Music and Its Development in 19th-Century Croatian Music

nije evidentirano

national in music, Croatian musical culture, 19th century, Maksimilijan Vrhovac, Ljudevit Gaj, Ivan Kukuljević Sakcinski, Franz Xaver Koch

nije evidentirano

Podaci o prilogu

65-78.

objavljeno

Podaci o knjizi

Bitka kod Sigeta i Nikola Šubić Zrinski u umjetnosti (glazba, likovne umjetnosti, književnost)

Tuksar, Stanislav ; Milković, Kristina ; Babić, Petra

Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo

2018.

978-953-6090-60-0

Povezanost rada

Pravo