Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Prijelom - studija o hrvatskoj dramskoj moderni (CROSBI ID 18877)

Autorska knjiga | monografija (znanstvena) | domaća recenzija

Trojan, Ivan Prijelom - studija o hrvatskoj dramskoj moderni. Osijek: Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 2020

Podaci o odgovornosti

Trojan, Ivan

Ileš, Tatjana

Žeravica, Katarina

hrvatski

Prijelom - studija o hrvatskoj dramskoj moderni

Odrednica moderna iako danas označuje barem dva odsječka kulturne povijesti, u udžbeniku je mišljena u odnosu na književne tendencije koje su se počele očitovati devedesetih godina 19. stoljeća, a zamrle s krajem Prvoga svjetskoga rata. U tom značenju pojam se najprije pojavio u njemačkom jezičnom području, u Berlinu i u Beču, usporedno s pojavama koje su se njime imenovale. Svoju je modernu imala i Hrvatska, i to u dvojakom smislu: hrvatski pisci oko godine 1900. proizveli su književna djela usporediva s onima što su se u njemačkim zemljama u isto doba nazivala modernima, a u jezik književne kritike rano je prodro i pojam moderne kao periodizacijska kategorija. Tome je pogodovala okolnost što su hrvatske zemlje u to doba bile pod vlašću što carske, što kraljevske krune bečkoga vladara i pod snažnim kulturnim utjecajem iz Beča. Prevlast bečkih poticaja uvjetovala je da se iz hrvatske perspektive moderna percipira kao bečki kulturno-povijesni fenomen. Stoga i mi varijantu pojma moderne kojoj je svojstveno da se ograničava na književnost oko godine 1900. nazivamo bečkom te je kao takvu razlikujemo od drugih etimološki srodnih termina. Govoreći o toj problematici, u rukopisu Ivana Trojana se posebno upozorava na rasprave, u nas ponajprije Viktora Žmegača, a tada i Nikole Batušića, Zorana Kravara, Aleksandra Flakera, Krunoslava Pranjića, Branka Hećimovića, Krešimira Nemeca te Zlatka Posavca. Stoga, iako je u većini od jedanaest studija naglasak stavljen na istraživanje hrvatskoga dramskog i kazališnog korpusa od početka hrvatske dramske i kazališne moderne u Hrvatskoj pa sve do njezina svršetka početkom Prvog svjetskog rata, nije zatomljeno niti nasljeđe posebnog proučavanja poredbene književnosti te je Ivan Trojan važan smjerokaz i poticaj svojim istraživanjima nalazio i u proučavanju poveznica između hrvatske dramske književnosti i kazališta i istodobnih ili srodnih pojava u drugim nacionalnim sredinama, posebice austrijskoj u kojoj je hrvatska kulturna sredina tražila specifičnu inspiraciju. Zaokupljenost dramom na sceni uskoro se proširila i na zaokupljenost dramom koja se odvijala oko nje, navodeći na proučavanje različitih aspekata književne, kazališno-kritičke i teatrološke recepcije pojedinih dramsko-kazališnih događaja.

"Prijelom" ; hrvatska moderna ; bečka moderna ; drama ; kazalište

nije evidentirano

engleski

Layout - A Study of Croatian Modernist Drama

nije evidentirano

"Layout" ; Croatian modern ; Viennese modern ; drama ; theater

nije evidentirano

Podaci o izdanju

Osijek: Akademija za umjetnost i kulturu Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

2020.

978-953-8181-08-5

160

objavljeno

Povezanost rada

Znanost o umjetnosti