"Ribar Palunko i njegova žena" Ivane Brlić-Mažuranić i "Dvorac Pictordu" George Sand kao kodirane autobiografije (CROSBI ID 688091)
Prilog sa skupa u zborniku | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Šepić, Tatjana
hrvatski
"Ribar Palunko i njegova žena" Ivane Brlić-Mažuranić i "Dvorac Pictordu" George Sand kao kodirane autobiografije
U popularnome se imaginariju bajke uglavnom doživljavaju kao književna vrsta prvenstveno namijenjena djeci. No njihova samo naizgled jednostavna priča s više-manje naglašenom didaktičkom porukom često krije i dublje, kodirane razine značenja, koje se pomnim iščitavanjem mogu razotkriti. Usporedbom i interpretacijom bajki Ribar Palunko i njegova žena Ivane Brlić-Mažuranić i Dvorac Pictordu George Sand pokazat ćemo kako spisateljice, nadahnute slavenskom/klasičnom mitologijom i osobnim životnim iskustvom, vođene kršćanskim moralnim vrijednostima, pišući u skladu, ali i u otklonu od konvencija bajki, tipizirajućih likova i jednostavnih opreka, grade fikcijske portrete sebe kao žena i umjetnica u kontekstu nametnutih stereotipnih rodnih uloga, tipičnih za patrijarhalno društvo. U ispreplitanju stvarnoga i nadnaravnoga/fantastičnoga, pratimo priču o bezimenoj Palunkovoj ženi te djevojčici, i kasnije djevojci, Diane na njihovome putu potrage za smislom egzistencije, koju svaka autorica oblikuje u skladu sa svojim životnim svjetonazorom: samozatajna ribareva žena, pripovjedačica, svoje ispunjenje pronalazi u obiteljskoj sreći, dok Diane uspijeva pomiriti i spojiti ulogu žene i slikarice – umjetnice. Osim motiva puta/potrage, u objema se bajkama javlja i motiv odnosa kćeri i mrtve majke, simbolika broja tri te niz dihotomija kao dinamička interakcija ontologiziranih suprotnosti: snažnoga ženskog i slaboga muškog načela, prirode/kulture, života/smrti, svjetla/tame, stvarnoga/nadnaravnoga, govora/nijemosti, vode/vatre, podređenosti/dominacije, slobode/ograničenja.
autoportret umjetnice, George Sand, Ivana Brlić-Mažuranić, kodirana autobiografija, ontologizirane suprotnosti
nije evidentirano
engleski
„Fisherman Plunk and His Wife“ by Ivana Brlić-Mažuranić and „Château de Pictordu“ by George Sand as coded autobiographies
nije evidentirano
coded autobiography, George Sand, Ivana Brlić-Mažuranić, ontological opposites, portrait of a female artist
nije evidentirano
Podaci o prilogu
689-705.
2018.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Stoljeće Priča iz davnine
Kos-Lajtman, Andrijana ; Lovrić Kralj, Sanja ; Kujundžić, Nada
Zagreb: Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti
978-953-57604-3-6
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096