Uloga obrazovanja u pripremi budućih učitelja i nastavnika za održivu budućnost (CROSBI ID 688073)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Vukelić, Nena
hrvatski
Uloga obrazovanja u pripremi budućih učitelja i nastavnika za održivu budućnost
Obrazovanje za održivi razvoj (OOR) usmjereno je osnaživanju svih aktera u rješavanju pitanja današnjice poput klimatskih promjena, uništavanja bioraznolikosti, nejednakosti i siromaštva, te kretanju prema održivoj budućnosti. Pritom je obrazovanje budućih učitelja i nastavnika jedan od glavnih prioriteta OOR (UNESCO, 2017). Kako bi budući učitelji i nastavnici bili nositelji promjene prema održivoj budućnosti i, u skladu s time, spremni implementirati obrazovanje za održivi razvoj, moraju razviti pozitivne stavove i razumjeti važnost obrazovanja za održivi razvoj kao pokretača željenih promjena, ali i preuzeti odgovornost u stvaranju održive budućnosti. U recentnoj se literaturi često naglašava značaj visokog obrazovanja u osposobljavanju i pripremi budućih učitelja i nastavnika za OOR. Iako je većina radova u području visokog obrazovanja za održivi razvoj usmjerena na potencijalna rješenja integracije OOR u studijske i nastavne programe, dio radova usmjeren je ispitivanju nekih aspekata spremnosti budućih učitelja i nastavnika na obrazovanje za održivi razvoj (Salas- Zapata i sur., 2018). Rezultati dosadašnjih istraživanja u tom području (Anđić i Vorkapić, 2014 ; Boon, 2011, 2016 ; Demirci i Teksoz, 2017 ; Tal, 2010) ukazuju da pohađanje kolegija o održivom razvoju na visokoškolskoj razini doprinosi pozitivnijim stavovima prema OR, većoj procjeni znanja o tematici i povećanju ponašanja u smjeru održivosti. Sukladno tome, glavni je cilj istraživanja bio ispitati i razmotriti ulogu obrazovanja u pripremi učitelja i nastavnika za održivu budućnost. Konkretnije, cilj je bio ispitati postoje li razlike u procjenama važnosti OOR, nastavničke samoefikasnosti za OOR, pripisivanju odgovornosti za održivu budućnost i stavovima prema održivom razvoju kod studenata budućih učitelja i nastavnika s obzirom na to jesu li tijekom studija pohađali kolegij iz područja obrazovanja za održivi razvoj. Pritom se očekivao pozitivan efekt pohađanja kolegija na sve navedene varijable. U istraživanju je sudjelovalo 496 studenata učiteljskih i nastavničkih usmjerenja sa Sveučilišta u Rijeci, Puli i Splitu. Ispitanici su ispunjavali Skalu stavova prema održivom razvoju (Biasutti i Frate, 2017), Upitnik važnosti i samoefikasnosti za OOR (Effeney i Davis, 2013), te ljestvicu Pripisivanja odgovornosti (preuzetu iz Upitnika o održivom ponašanju, Juárez-Nájera, 2010 ; prema Anđić i Tatalović-Vorkapić, 2015). Rezultati ukazuju da studenti budući učitelji i nastavnici koji su pohađali kolegije o održivom razvoju tijekom studija pokazuju veće procjene važnosti OOR i više razine nastavničke samoefikasnosti za OOR, te više razine pripisivanja osobne odgovornosti za postizanje održive budućnosti od studenata koji nisu pohađali takav kolegij. U radu će se razmotriti implikacije rezultata i zaključci istraživanja, kao i potencijalni izazovi predstavljenog istraživanja, te smjernice za daljnja istraživanja.
obrazovanje za održivi razvoj ; obrazovanje učitelja i nastavnika ; stavovi prema održivom razvoju ; nastavnička samoefikasnost
nije evidentirano
engleski
The role of education in preparing future teachers for a sustainable future
nije evidentirano
education for sustainable development ; teacher education ; attitudes towards sustainable development ; teacher self-efficacy
nije evidentirano
Podaci o prilogu
32-33.
2020.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Doktorska konferencija za doktorande poslijediplomskih doktorskih studija pedagogije i obrazovnih znanosti DOKON 2019. – Knjiga sažetaka
Kovač, Vesna ; Ledić, Jasminka ; Kušić, Siniša
Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci
978-953-361-001-6
Podaci o skupu
Nepoznat skup
predavanje
29.02.1904-29.02.2096