Pregled bibliografske jedinice broj: 1050490
Uloga obrazovanja u pripremi budućih učitelja i nastavnika za održivu budućnost
Uloga obrazovanja u pripremi budućih učitelja i nastavnika za održivu budućnost // Doktorska konferencija za doktorande poslijediplomskih doktorskih studija pedagogije i obrazovnih znanosti DOKON 2019. – Knjiga sažetaka / Kovač, Vesna ; Ledić, Jasminka ; Kušić, Siniša (ur.).
Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2020. str. 32-33 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 1050490 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga obrazovanja u pripremi budućih učitelja i nastavnika za održivu budućnost
(The role of education in preparing future teachers for a sustainable future)
Autori
Vukelić, Nena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Doktorska konferencija za doktorande poslijediplomskih doktorskih studija pedagogije i obrazovnih znanosti DOKON 2019. – Knjiga sažetaka
/ Kovač, Vesna ; Ledić, Jasminka ; Kušić, Siniša - Rijeka : Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2020, 32-33
ISBN
978-953-361-001-6
Skup
Doktorska konferencija za doktorande poslijediplomskih doktorskih studija pedagogije i obrazovnih znanosti DOKON 2019
Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 17.05.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
obrazovanje za održivi razvoj ; obrazovanje učitelja i nastavnika ; stavovi prema održivom razvoju ; nastavnička samoefikasnost
(education for sustainable development ; teacher education ; attitudes towards sustainable development ; teacher self-efficacy)
Sažetak
Obrazovanje za održivi razvoj (OOR) usmjereno je osnaživanju svih aktera u rješavanju pitanja današnjice poput klimatskih promjena, uništavanja bioraznolikosti, nejednakosti i siromaštva, te kretanju prema održivoj budućnosti. Pritom je obrazovanje budućih učitelja i nastavnika jedan od glavnih prioriteta OOR (UNESCO, 2017). Kako bi budući učitelji i nastavnici bili nositelji promjene prema održivoj budućnosti i, u skladu s time, spremni implementirati obrazovanje za održivi razvoj, moraju razviti pozitivne stavove i razumjeti važnost obrazovanja za održivi razvoj kao pokretača željenih promjena, ali i preuzeti odgovornost u stvaranju održive budućnosti. U recentnoj se literaturi često naglašava značaj visokog obrazovanja u osposobljavanju i pripremi budućih učitelja i nastavnika za OOR. Iako je većina radova u području visokog obrazovanja za održivi razvoj usmjerena na potencijalna rješenja integracije OOR u studijske i nastavne programe, dio radova usmjeren je ispitivanju nekih aspekata spremnosti budućih učitelja i nastavnika na obrazovanje za održivi razvoj (Salas- Zapata i sur., 2018). Rezultati dosadašnjih istraživanja u tom području (Anđić i Vorkapić, 2014 ; Boon, 2011, 2016 ; Demirci i Teksoz, 2017 ; Tal, 2010) ukazuju da pohađanje kolegija o održivom razvoju na visokoškolskoj razini doprinosi pozitivnijim stavovima prema OR, većoj procjeni znanja o tematici i povećanju ponašanja u smjeru održivosti. Sukladno tome, glavni je cilj istraživanja bio ispitati i razmotriti ulogu obrazovanja u pripremi učitelja i nastavnika za održivu budućnost. Konkretnije, cilj je bio ispitati postoje li razlike u procjenama važnosti OOR, nastavničke samoefikasnosti za OOR, pripisivanju odgovornosti za održivu budućnost i stavovima prema održivom razvoju kod studenata budućih učitelja i nastavnika s obzirom na to jesu li tijekom studija pohađali kolegij iz područja obrazovanja za održivi razvoj. Pritom se očekivao pozitivan efekt pohađanja kolegija na sve navedene varijable. U istraživanju je sudjelovalo 496 studenata učiteljskih i nastavničkih usmjerenja sa Sveučilišta u Rijeci, Puli i Splitu. Ispitanici su ispunjavali Skalu stavova prema održivom razvoju (Biasutti i Frate, 2017), Upitnik važnosti i samoefikasnosti za OOR (Effeney i Davis, 2013), te ljestvicu Pripisivanja odgovornosti (preuzetu iz Upitnika o održivom ponašanju, Juárez-Nájera, 2010 ; prema Anđić i Tatalović-Vorkapić, 2015). Rezultati ukazuju da studenti budući učitelji i nastavnici koji su pohađali kolegije o održivom razvoju tijekom studija pokazuju veće procjene važnosti OOR i više razine nastavničke samoefikasnosti za OOR, te više razine pripisivanja osobne odgovornosti za postizanje održive budućnosti od studenata koji nisu pohađali takav kolegij. U radu će se razmotriti implikacije rezultata i zaključci istraživanja, kao i potencijalni izazovi predstavljenog istraživanja, te smjernice za daljnja istraživanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA