Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

Treba li restaurirati ili prepustiti propadanju djela u nepostojanim materijalima (CROSBI ID 274922)

Prilog u časopisu | prethodno priopćenje | domaća recenzija

Srhoj, Vinko Treba li restaurirati ili prepustiti propadanju djela u nepostojanim materijalima // Anali Galerije Antuna Augustinčića, 38-39 (2019), 457-468

Podaci o odgovornosti

Srhoj, Vinko

hrvatski

Treba li restaurirati ili prepustiti propadanju djela u nepostojanim materijalima

Dilema restaurirati ili ne umjetnička djela, u najvećoj se mjeri odnosi na djela suvremene umjetnosti mišljena i realizirana u materijalima koji nemaju trajnosti, odnosno u ideji koja je za svoje postvarenje uzimala osipajući materijal „bez budućnosti“. Polemika svojedobno vođena između Achile Bonito Olive i Maurizia Calvesija u L'Espressou nije razriješila dilemu i dala za pravo jednom od sukobljenih mišljenja. Naime, i oni koji se zalažu za prepuštanje sudbini „zuba vremena“ onih djela koja i nisu mišljena kao trajne strukture i oni koji smatraju da bez obzira na propadljivost materijala ipak treba očuvati i takva djela, jednako i jesu i nisu u pravu. Ako je neko djelo zamišljeno kao procesualno, performativno i prolazno u vremenu za koje je stvoreno, takvo djelo ima pravo na svoju prolaznost jer je ona dio njegove konstitucije, dio procesa osipanja i nestajanja. Takvo bi djelo, prisilno restaurirano i zadržano u dvojbenoj besmrtnosti prekidanja procesa njegova trošenja i nestajanja, zapravo bilo iznevjereno, a oduzeto bi mu bilo pravo na eutanaziju sačuvanog dostojanstva koje se tako ne bi pretvorilo u održavanje na aparatima privida života. Oni koji pak zastupaju ideju da i takva djela treba sačuvati, da na njima treba primijeniti sve postupke održavanja za vječnost kao za djela koja su mišljena u terminima besmrtnosti, rukovođeni su razlozima muzeja i kolekcija koje u svom posjedu imaju i takva djela. Princip muzealizacije isti je za sva djela i ona u trajnim i ona u propadljivim materijalima, i ona kojima je autor namijenio vječnost i ona koja je, bilo iz neznanja ili namjere, doveo na rub nestajanja. Sukobljavanje principa prolaznosti u kojemu je i mišljeno i izvedeno neko djelo i principa čuvanja, arhiviranja i održavanja na životu po svaku cijenu, jer se po principima muzejske pohrane ne pravi razlika među djelima koja jednom uđu u muzej, tako se nastavlja s nerješivim rezultatom borbe za ono što se naziva duhom umjetnosti, a ne toliko njezinim tijelom. Članak se nadovezuje i na one autore koji na osnovi novijih istraživanja donose podatke o gubitcima umjetničkog blaga kroz povijest. Izgubljena umjetnička memorija, zaključak je, tolika je u pojedinim razdobljima i umjetničkim vrstama, negdje i do 90 pa i 99 postotaka, da se može govoriti o povijesti umjetnosti kao struci koja je izgrađena na malom, nereprezentativnom broju sačuvanih djela. U pitanje se dovodi i uvriježeno mišljenje da su najvažnija djela ipak sačuvana, za što nema nikakvih egzaktnim pokazatelja.

Nepostojani materijali, restauracija, konceptualna umjetnost, Arte povera, A.B. Oliva, M. Calvesi

nije evidentirano

engleski

Should artworks made od impermanent materials be restored or left to decay

nije evidentirano

Impermanent materials, restoration, conceptual art, Arte povera, A.B. Oliva, M. Calvesi

nije evidentirano

Podaci o izdanju

38-39

2019.

457-468

objavljeno

0352-1826

Povezanost rada

Povijest umjetnosti