Očevidni identitet slike - Supremacija i morfé kod Julija Knifera (CROSBI ID 687320)
Neobjavljeno sudjelovanje sa skupa | neobjavljeni prilog sa skupa
Podaci o odgovornosti
Lah, Nataša
hrvatski
Očevidni identitet slike - Supremacija i morfé kod Julija Knifera
Razmatrajući meandre i meandriranje Julija Knifera bavim se primjenom pojmova “slika” i “identitet slike” u teorijskom pristupu navedenim djelima. Obrazlažem stajalište po kojem pojmovi “anti-slika” i “slika bez identiteta” nisu više održivi kad govorimo o Kniferovu djelu, uzevši u obzir da je u povijesnom kontekstu slikareva govora o vlastitom djelu (šezdesetih i sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća) još uvijek bilo razložno rabiti ih. Sliku u navedenom kontekstu razumijem kao očevidno polje reprezentacije, a identitet kao naročito prepoznatljiva svojstva vizualne uprizorivosti onoga što se reprezentira. Afirmirajući očevidna svojstva nepromjenjivosti i nezaustavljivosti tijeka i materijalnosti meandara, distancirajući se pritom od ograničenja na prikazivačke aspekte djela i moguće meta-narative, predmetnu identifikaciju temeljim na oblikovnosti (formi) meandara i meandriranja, isključujući bilo kakav priziv na njihovu semantičku istoznačnost ili funkcionalno-uporabne identifikacije. Tako shvaćena predmetna identifikacija slike i njezina identiteta izvlači nas iz relativne simbolizacije i odvodi načelnoj supremaciji, po čemu je očita likovna srodnost Maljevičeva i Kniferova stvaralaštva (barem u segmentu). Kontrahirajući monumentalnu beznačajnost jedne ornamentalne izvedenice, čineći to u kontinuitetu, godinama i bezrezervno joj se predavši, Knifer postiže najviši mogući stupanj autorske subjektivnosti u kontekstu ljudskog, društvenog i povijesnog života kojem je očevidnost ograničena, a smislenost nedohvatljiva. Razmišljanje o Kniferovim meandrima i meandriranju temeljim na opravdanoj sumnji u slikarevu težnju prema materijalizaciji metafizičkih postulata slike (èidološki prstup), kao što se čini neprihvatljivim meandriranje razumjeti kao ikonoklastičku bezizlaznost iz okvira ideoplastičke dogme (entelèhijski princip). Radi se o autentično autorskom reprezentiranju izlučene vidljive forme (morfé) i o dugotrajnom konceptualnom postupku njezina apstrahiranja iz svakog konteksta i od svake kontekstualizacije.
Julije Knifer, vizualni jezik, identitet slike, vizualni stilem, supremacija morfema
Rad je naknadno objavljen u Zborniku: Slika i antislika. Julije Knifer i problem reprezentacije / Krešimir Purgar (ur.). Zagreb: Centar za vizualne studije (CVS), 2017. str. 359-379
engleski
The apparent identity of painting: Suprematism and morfé with Julije Knifer
nije evidentirano
Julije Knifer, visual language, identity of painting, visual styleme, supremacy of morphemes
nije evidentirano
Podaci o prilogu
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o skupu
Slika i antislika. Julije Knifer i problem reprezentacije
predavanje
09.12.2015-09.12.2015
Zagreb, Hrvatska