Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 1046964

Očevidni identitet slike - Supremacija i morfé kod Julija Knifera


Lah, Nataša
Očevidni identitet slike - Supremacija i morfé kod Julija Knifera // Slika i anti-slika. Julije Knifer i problem reprezentacije
Zagreb, Hrvatska, 2015. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)


CROSBI ID: 1046964 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Očevidni identitet slike - Supremacija i morfé kod Julija Knifera
(The apparent identity of painting: Suprematism and morfé with Julije Knifer)

Autori
Lah, Nataša

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, znanstveni

Skup
Slika i anti-slika. Julije Knifer i problem reprezentacije

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 08.-09.12.2015

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
Julije Knifer, vizualni jezik, identitet slike, vizualni stilem, supremacija morfema
(Julije Knifer, visual language, identity of painting, visual styleme, supremacy of morphemes)

Sažetak
Razmatrajući meandre i meandriranje Julija Knifera bavim se primjenom pojmova “slika” i “identitet slike” u teorijskom pristupu navedenim djelima. Obrazlažem stajalište po kojem pojmovi “anti-slika” i “slika bez identiteta” nisu više održivi kad govorimo o Kniferovu djelu, uzevši u obzir da je u povijesnom kontekstu slikareva govora o vlastitom djelu (šezdesetih i sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća) još uvijek bilo razložno rabiti ih. Sliku u navedenom kontekstu razumijem kao očevidno polje reprezentacije, a identitet kao naročito prepoznatljiva svojstva vizualne uprizorivosti onoga što se reprezentira. Afirmirajući očevidna svojstva nepromjenjivosti i nezaustavljivosti tijeka i materijalnosti meandara, distancirajući se pritom od ograničenja na prikazivačke aspekte djela i moguće meta-narative, predmetnu identifikaciju temeljim na oblikovnosti (formi) meandara i meandriranja, isključujući bilo kakav priziv na njihovu semantičku istoznačnost ili funkcionalno-uporabne identifikacije. Tako shvaćena predmetna identifikacija slike i njezina identiteta izvlači nas iz relativne simbolizacije i odvodi načelnoj supremaciji, po čemu je očita likovna srodnost Maljevičeva i Kniferova stvaralaštva (barem u segmentu). Kontrahirajući monumentalnu beznačajnost jedne ornamentalne izvedenice, čineći to u kontinuitetu, godinama i bezrezervno joj se predavši, Knifer postiže najviši mogući stupanj autorske subjektivnosti u kontekstu ljudskog, društvenog i povijesnog života kojem je očevidnost ograničena, a smislenost nedohvatljiva. Razmišljanje o Kniferovim meandrima i meandriranju temeljim na opravdanoj sumnji u slikarevu težnju prema materijalizaciji metafizičkih postulata slike (èidološki prstup), kao što se čini neprihvatljivim meandriranje razumjeti kao ikonoklastičku bezizlaznost iz okvira ideoplastičke dogme (entelèhijski princip). Radi se o autentično autorskom reprezentiranju izlučene vidljive forme (morfé) i o dugotrajnom konceptualnom postupku njezina apstrahiranja iz svakog konteksta i od svake kontekstualizacije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti

Napomena
Rad je naknadno objavljen u Zborniku: Slika i antislika. Julije Knifer i problem reprezentacije / Krešimir Purgar (ur.). Zagreb: Centar za vizualne studije (CVS), 2017. str. 359-379



POVEZANOST RADA


Ustanove
Filozofski fakultet, Rijeka

Profili:

Avatar Url Nataša Lah (autor)

Citiraj ovu publikaciju

Lah, Nataša
Očevidni identitet slike - Supremacija i morfé kod Julija Knifera // Slika i anti-slika. Julije Knifer i problem reprezentacije
Zagreb, Hrvatska, 2015. (predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, znanstveni)
Lah, N. (2015) Očevidni identitet slike - Supremacija i morfé kod Julija Knifera. U: Slika i anti-slika. Julije Knifer i problem reprezentacije.
@article{article, author = {Lah, N.}, year = {2015}, keywords = {Julije Knifer, visual language, identity of painting, visual styleme, supremacy of morphemes}, title = {The apparent identity of painting: Suprematism and morf\'{e} with Julije Knifer}, keyword = {Julije Knifer, visual language, identity of painting, visual styleme, supremacy of morphemes}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska} }