Augustinovo razumijevanje Boga u 'polupelagijanskoj raspravi' i usporedba s naukom o Bogu njegovih protivnika (CROSBI ID 431757)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Herman, Darija
Bodrožić, Ivan
hrvatski
Augustinovo razumijevanje Boga u 'polupelagijanskoj raspravi' i usporedba s naukom o Bogu njegovih protivnika
Rad je usmjeren i ograničen na teološki nauk, tj. nauk o Bogu koji sv. Aurelije Augustin (354.-430.) iznosi u četiri spisa pisana tijekom rasprave s tzv. polupelagijancima, tj. monasima iz afričkoga Hadrumentuma i Južne Galije, te na usporedbu s njihovim naukom o Bogu. Četiri spisa jesu De gratia et libero arbitrio, De correptione et gratia, De praedestinatione sanctorum i De dono perseverantiae. Sržna je tema tih djela odnos Božje milosti i ljudske slobodne volje s glavnim naglaskom na obrani potpune, prethodne, trajne i posvemašnje gratuitivnosti milosti naspram pelagijanskoga nauka o zasluživosti milosti. Cilj rada podijeljenog u pet poglavlja jest sintetički i sadržajno sustavno predstaviti i analizirati tekstove i stavove monahâ i Augustina te steći što cjelovitiji uvid u njihov nauk o Bogu i pojedinim teološkim temama razvijanima tijekom rasprave. Kroz analizu Augustinova razumijevanja Boga i usporedbe sa stavovima protivnika smjera se vidjeti koja su i kakva bila čija polazišta, kakvo se razumijevanje Boga na temelju njih razvilo, do kakvih je teoloških, antropoloških i eklezioloških posljedica čije teološko i antropološko stanovište vodilo, te razumjeti zbog čega je Augustin zauzimao i neke osporavane teološke pozicije. Metode korištene u radu jesu povijesno-kritička metoda kad je riječ o povijesnim okolnostima u kojima su se odvijale pelagijanska i tzv. polupelagijanska rasprava, zatim sustavna i sintetička teološka metoda tijekom predstavljanja pojedinih teoloških tema, te analitička metoda kao način svojevrsne procjene i osvrta na rečeno. U radu se došlo do zaključka da je Augustinovo razumijevanje Boga u velikoj mjeri točno te je i prihvaćeno od Crkve. Osobito je njegov nauk o nezasluženosti milosti i početku vjere ključan za pobijanje pelagijanizma. Djelovanje Isusa Krista i Duha Svetoga sagledava u novome svjetlu te milost Kristovu vidi kao jedinu snagu kadru vratiti čovjeku slobodu, sposobnost činjenja dobrih i zaslužnih djela i voditi ga spasenju. Njegov se inovativan govor o predodređenju kojega je razvio na temelju svojega specifičnog poimanja Božje svemoći, predznanja, nepobjedivosti Božje volje, gratuitivnosti milosti, te istočnoga grijeha i čovjekove izručenosti zlu pokazuje u nekim pozitivnim postavkama kao točan, no u nekim se uključnim ishodima i posljedicama razotkriva kao manjkav: ima veoma negativne popratne posljedice na situaciju nepredodređenih odnosno odbačenih, a ograničava i uloge Sina i Duha Svetoga. Iako Augustin nije usmjeren na nauk o odbačenima nego o izabranima, ti sporni momenti uvelike opterećuju sliku Boga uznemirujućim implikacijama zbog kojih se ne može u cijelosti prihvatiti sve aspekte njegovog poimanja predodređenja i njegova nauka o Bogu.
Aurelije Augustin ; tzv. polupelagijanci ; monasi iz Hadrumentuma ; monasi iz Galije
nije evidentirano
engleski
Augustine's understanding of God in so-called Semipelagian discussion and comparison with his opponents' teaching on God
nije evidentirano
Aurelius Augustine ; so-called semi-pelagians ; monks of Hadrumentum ; monks of Southern Gaul
nije evidentirano
Podaci o izdanju
420
09.12.2019.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb
Zagreb