Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Adnan Čirgić, Natprirodna bića u tradicijskoj kulturi Crnogoraca. Fakultet za crnogorski jezik i književnost. Cetinje, 2018. 267 str. (CROSBI ID 273258)

Prilog u časopisu | prikaz, osvrt, kritika | međunarodna recenzija

Dragić, Marko Adnan Čirgić, Natprirodna bića u tradicijskoj kulturi Crnogoraca. Fakultet za crnogorski jezik i književnost. Cetinje, 2018. 267 str. // Narodna umjetnost : hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku, 57 (2020), 1; 265-267

Podaci o odgovornosti

Dragić, Marko

hrvatski

Adnan Čirgić, Natprirodna bića u tradicijskoj kulturi Crnogoraca. Fakultet za crnogorski jezik i književnost. Cetinje, 2018. 267 str.

U opširnom »Uvodu« autor navodi kako većina knjiga iz etnologije, folkloristike, mitologije, usmene književnosti i sličnih znanstvenih oblasti u crnogorskom okruženju nosi nacionalni predznak. Drugo poglavlje monografije autor je naslovio »Crnogorski sveci – nacionalni heroji i nasljednici prethrišćanskih božanstava«.U poglavlju »Đavo i dukljan« Čirgić piše kako se čini da su u crnogorskoj tradiciji postojale dvije vrste đavola.U poglavlju »Tenac« pozivajući se na Medakovića iz 1860. godine autor navodi: »Što po drugijema mjestima zovu: vampir i vukodlak, to Crnogorci zovu tenac i potenčeio se« (str. 65.). Čirgić u poglavlju »Vještica« piše da su »u vjerovanju Crnogoraca vještice bile stare žene koje su se pretvarale u pticu ili leptira i tako donosile razne nesreće i ljudima i stoci« (str. 93.). Mora« je naslov sljedećega poglavlja u kojem Čirgić navodi Barjaktarević opis iz 1940. godine: »Po vjerovanju Crnogoraca mora je povampijerena vještica, ili pak vještica koja neće da jede više ljudsko meso. To je nekakva ružna babetina, duge guše, zabačenih dojki preko ramena (…)« (str. 141.). Pišući o zduhaču u istoimenom poglavlju autor navodi da je vjerovanje u zduhača tipično za Crnu Goru i krajeve koji joj gravitiraju, posebice, sjeverna Albanija. Zduhači su ljudi koje duša napušta u snu i ide u borbu radi sticanja dobra kraju kojemu pripadaju. Zduhači imaju šamanska obilježja te se bore s drugim zduhačima pa i prekomorskim. Vjeruje se da zduhači koji su izmoreni mogu odrediti zamjenu među ljudima ali im moraju otkriti vještinu i tajne borbe. Opće je južnoslavensko vjerovanje da zduhači mogu obraniti svoj kraj i odagnati zle sile. U poglavlju »Div i psoglav« autor piše da je u današnjim vjerovanjima ostalo vrlo malo tragova o divovima, a glavni izvori o divovima nalaze se u bajkama.Autor u poglavlju »Vila« piše da su vile poznate u svim slavenskim kao i antičkim mitologijama. U južnoslavenskim vjerovanjima vile su bajkovite ljepotice, ali su imale konjsko ili magareće kopito ili kozji papak. U crnogorskoj tradicijskoj kulturi vile su ideal ženske ljepote, bez kopita ili papaka. »Malo je koja životinja prisutna u crnogorskim tradicijskim vjerovanjima i predanjima kao što je to zmija«, navodi autor u poglavlju »Zmija i zmaj«. Posljednje poglavlje u monografiji autor je naslovio »Zagrobni život između starije tradicije i aktuelnoga monoteizma«.

mitska bića ; demonska bića ; jugoistočna Europa.

nije evidentirano

engleski

Čirgić, Adnan, Supernatural beings in the traditional culture of Montenegrins.Fakultet za crnogorski jezik i književnost. Cetinje 2018. 267 pp

nije evidentirano

mythologyac beings ; demoniac beings ; South East Europes

nije evidentirano

Podaci o izdanju

57 (1)

2020.

265-267

objavljeno

0547-2504

1848-865X

Povezanost rada

Etnologija i antropologija, Filologija

Poveznice
Indeksiranost