Razvijanje osjećaja za broj prema usporedbi nacionalnoga, Montessori i Waldorfskog kurikula za matematiku u nižim razredima osnovne škole u Hrvatskoj (CROSBI ID 686397)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Katalenić, Ana ; Pavleković, Ivana ; Tumir, Ivona
hrvatski
Razvijanje osjećaja za broj prema usporedbi nacionalnoga, Montessori i Waldorfskog kurikula za matematiku u nižim razredima osnovne škole u Hrvatskoj
Preporuke Vijeća Europe o ključnim kompetencijama za cjeloživotno obrazovanje uključuju matematičku kompetenciju koja se temelji na sposobnostima računanja i znanju o brojevima. Teorijski okviri međunarodnih istraživanja PISA i TIMSS te hrvatski nacionalni kurikulu sadrže komponentu rada s brojevima. Brojevi su važan dio matematičkog obrazovanja u nižim razredima osnovne škole i neizostavni su u brojnim aspektima profesionalnog i društvenog života. Pojam osjećaj za broj (eng. number sense) motivira istraživanja s različitim fokusom i pristupom. Psiholozima je zanimljiv urođeni osjećaj za broj. Metodičari su ispitivali kako je osjećaj za broj povezan s uspjehom i sposobnostima u matematici te istraživali i dizajnirali aktivnosti koje razvijaju osjećaj za broj. Dunphy (2007) je pisao kako je osjećaj za broj pojam koji se teško definira. Osjećaj za broj odnosi se na razumijevanja, vještine i stavove o broju koji nadilaze sposobnosti rada s brojevima u svakodnevnim situacijama. Rezultati hrvatskih učenika na međunarodnim istraživanjima i nacionalnim ispitima te odgovori studenata učiteljskih studija na testu koji je osmislila autorica, ukazuju na slabije sposobnosti u radu s brojevima. Iskustvo autora s alternativnim obrazovnim sustavima, Montessori i Waldorf, potaknulo je ispitivanje kako pojedini kurikuli podržavaju razvijanje osjećaja za broj u kontekstu matematičkog obrazovanja u nižim razredima osnovne škole u Hrvatskoj. Pregledom znanstvene literature pronađeno je nekoliko teorijskih okvira koji tumače pojam osjećaja za broj (Andrews i Sayers, 2015 ; Dunphy, 2007 ; Howell i Kemp, 2010 ; Yang, 2005). Uspostavljen je okvir za usporedbu kurikula koji se sastoji od deset prepoznatih komponenti osjećaja za broj. Rezultati pokazuju kako hrvatski kurikulu u usporedbi s alternativnim kurikulima podbacuje u komponentama povezanima s veličinom broja, uzorcima i stavovima o broju. Nadalje, ishodi učenja u hrvatskom kurikulu, a koji pripadaju komponentama povezanima s odnosima, prikazima, računanjem i primjenom broja, nefleksibilni su, ograničeni i rutinski. Razvijanje osjećaja za broj, u odnosu na uvježbavanje procedura, može se ostvariti aktivnostima važnima za komponente osjećaja za broj, a podzastupljenima u hrvatskom kurikulu. Smatramo kako obrazovanje budućih učitelja i učitelja u praksi o alternativnim pristupima matematičkom obrazovanju može doprinijeti učenju i poučavanju koje razvija osjećaj za broj.
Montessori obrazovanje ; osjećaj za broj (eng. number sense) ; osnovnoškolska matematika ; usporedba kurikula ; Waldorfsko obrazovanje
nije evidentirano
engleski
The Development of the Number Sense Through the Comparison of the National, Montessori, and Waldorf Curricula for the Primary Mathematics Education in Croatia
Preporuke Vijeća Europe o ključnim kompetencijama za cjeloživotno obrazovanje uključuju matematičku kompetenciju koja se temelji na sposobnostima računanja i znanju o brojevima. Teorijski okviri međunarodnih istraživanja PISA i TIMSS te hrvatski nacionalni kurikulu sadrže komponentu rada s brojevima. Brojevi su važan dio matematičkog obrazovanja u nižim razredima osnovne škole i neizostavni su u brojnim aspektima profesionalnog i društvenog života. Pojam osjećaj za broj (eng. number sense) motivira istraživanja s različitim fokusom i pristupom. Psiholozima je zanimljiv urođeni osjećaj za broj. Metodičari su ispitivali kako je osjećaj za broj povezan s uspjehom i sposobnostima u matematici te istraživali i dizajnirali aktivnosti koje razvijaju osjećaj za broj. Dunphy (2007) je pisao kako je osjećaj za broj pojam koji se teško definira. Osjećaj za broj odnosi se na razumijevanja, vještine i stavove o broju koji nadilaze sposobnosti rada s brojevima u svakodnevnim situacijama. Rezultati hrvatskih učenika na međunarodnim istraživanjima i nacionalnim ispitima te odgovori studenata učiteljskih studija na testu koji je osmislila autorica, ukazuju na slabije sposobnosti u radu s brojevima. Iskustvo autora s alternativnim obrazovnim sustavima, Montessori i Waldorf, potaknulo je ispitivanje kako pojedini kurikuli podržavaju razvijanje osjećaja za broj u kontekstu matematičkog obrazovanja u nižim razredima osnovne škole u Hrvatskoj. Pregledom znanstvene literature pronađeno je nekoliko teorijskih okvira koji tumače pojam osjećaja za broj (Andrews i Sayers, 2015 ; Dunphy, 2007 ; Howell i Kemp, 2010 ; Yang, 2005). Uspostavljen je okvir za usporedbu kurikula koji se sastoji od deset prepoznatih komponenti osjećaja za broj. Rezultati pokazuju kako hrvatski kurikulu u usporedbi s alternativnim kurikulima podbacuje u komponentama povezanima s veličinom broja, uzorcima i stavovima o broju. Nadalje, ishodi učenja u hrvatskom kurikulu, a koji pripadaju komponentama povezanima s odnosima, prikazima, računanjem i primjenom broja, nefleksibilni su, ograničeni i rutinski. Razvijanje osjećaja za broj, u odnosu na uvježbavanje procedura, može se ostvariti aktivnostima važnima za komponente osjećaja za broj, a podzastupljenima u hrvatskom kurikulu. Smatramo kako obrazovanje budućih učitelja i učitelja u praksi o alternativnim pristupima matematičkom obrazovanju može doprinijeti učenju i poučavanju koje razvija osjećaj za broj.
curriculum analysis ; number sense ; Montessori education ; primary school mathematics ; Waldorf education
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
nije evidentirano
Podaci o prilogu
180-181.
2019.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Knjižica sažetaka
Kolar Billege, Martina
Zagreb:
978-953-8115-65-3
Podaci o skupu
Međunarodna znanstvena i umjetnička konferencija Suvremene teme u odgoju i obrazovanju – STOO 2019
predavanje
15.11.2019-17.11.2019
Zagreb, Hrvatska