Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi !

RANA ŠKOLSKA PRILAGODBA KAO POKAZATELJ DJEČJE DOBROBITI: PREDIKTIVNA VAŽNOST INDIVIDUALNIH KARAKTERISTIKA DJETETA (CROSBI ID 272870)

Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | domaća recenzija

Hanzec Marković, Ivana RANA ŠKOLSKA PRILAGODBA KAO POKAZATELJ DJEČJE DOBROBITI: PREDIKTIVNA VAŽNOST INDIVIDUALNIH KARAKTERISTIKA DJETETA // Radovi Zavoda za znanstveni rad Varaždin, 1 (2019), 30; 453-477. doi: 10.21857/ygjwrcje7y

Podaci o odgovornosti

Hanzec Marković, Ivana

hrvatski

RANA ŠKOLSKA PRILAGODBA KAO POKAZATELJ DJEČJE DOBROBITI: PREDIKTIVNA VAŽNOST INDIVIDUALNIH KARAKTERISTIKA DJETETA

Polazak u osnovnu školu jedna je od glavnih razvojnih prekretnica u životu djeteta koja pred njega stavlja složen zadatak prilagodbe novim socijalnim i akademskim zahtjevima. Uspješnost udovoljavanja zahtjevima početnog školovanja povezana je s budućom prilagodbom i obrazovnim napretkom učenika, a ujedno odražava i dobrobit djeteta (njegove osjećaje i učinkovito funkcioniranje – akademsko i socijalno) u školskom kontekstu. S obzirom na važnost školske prilagodbe kao pokazatelja dječje dobrobiti, dugoročne posljedice rane prilagodbe i nekonzistentne rezultate dosadašnjih istraživanja, cilj ovog istraživanja bio je ispitati i usporediti prediktivnu važnost socijalno-emocionalne kompetencije i specifičnih kognitivnih sposobnost za socijalnu i akademsku prilagodbu djeteta na školu, te ispitati moguću moderatorsku ulogu spola u odnosu ovih individualnih karakteristika djeteta i rane školske prilagodbe. U istraživanju je sudjelovalo 417 učenika/ica prvih razreda iz 12 osnovnih škola, njihovi roditelji (N = 372) i učiteljice (N = 34). Nacrt istraživanja uključivao je prikupljanje podataka u dvije vremenske točke, na početku i na kraju školske godine, primjenom većeg broja instrumenata koje su ispunjavala djeca, roditelji i učiteljice. Podaci su obrađeni strukturalnim modeliranjem, a rezultati su pokazali da su za ranu socijalnu i akademsku prilagodbu djece na školu važnije specifične kognitivne sposobnosti nego socijalno-emocionalna kompetencija djece. Specifične kognitivne sposobnosti, u skladu s očekivanjima, bile su najbolji prediktor akademske prilagodbe, a usto su predviđale i uključenost učenika u razredne aktivnosti i odnos s učiteljicom. Suprotno očekivanjima, socijalno-emocionalna kompetencija, na način kako je definirana i operacionalizirana u ovom istraživanju, nije predviđala niti jedan od mjerenih pokazatelja rane prilagodbe osim odnosa s učiteljicom. Obrasci odnosa među varijablama pokazali su se jednakima za djevojčice i dječake, odnosno spol nije bio značajan moderator promatranih odnosa. Ovo je istraživanje širim definiranjem prilagodbe na školu i u terminima njenih socijalnih pokazatelja, kao i utvrđivanjem relativnog doprinosa socijalno-emocionalne kompetencije djeteta (u odnosu na specifične kognitivne sposobnosti) ranoj školskoj prilagodbi, dopunilo spoznaje dosadašnjih mnogobrojnih istraživanja obrazovnih postignuća i odrednica akademskog uspjeha.

dječja dobrobit ; akademska prilagodba ; socijalna prilagodba ; socijalno-emocionalna kompetencija ; specifične kognitivne sposobnosti.

nije evidentirano

engleski

EARLY SCHOOL ADJUSTMENT AS A CHILD WELLBEING INDICATOR: PREDICTIVE VALIDITY OF INDIVIDUAL CHILD CHARACTERISTICS

nije evidentirano

child wellbeing ; academic adjustment ; social adjustment ; social- emotional competence ; specific cognitive skills

nije evidentirano

Podaci o izdanju

1 (30)

2019.

453-477

objavljeno

0352-9509

10.21857/ygjwrcje7y

Povezanost rada

Psihologija

Poveznice