Pregled bibliografske jedinice broj: 1038794
Čitanjem do (spo)razumijevanja: od čitalačke pismenosti do čitateljske sposobnosti
Čitanjem do (spo)razumijevanja: od čitalačke pismenosti do čitateljske sposobnosti. Zagreb: Naklada Ljevak, 2019 (monografija)
CROSBI ID: 1038794 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Čitanjem do (spo)razumijevanja: od čitalačke
pismenosti do čitateljske sposobnosti
(Reading for understanding: from reading ability
towards reading proficiency)
Autori
Peti-Stantić, Anita
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Naklada Ljevak
Grad
Zagreb
Godina
2019
Stranica
318
ISBN
978-953-355-275-0
Ključne riječi
čitanje, čitalačka pismenost, čitateljska sposobnost, dubinsko čitanje, neurokognitivni faktori
(reading, literacy, reading ability, reading faculty, deep reading, neurocognitive factors)
Sažetak
U ovoj se monografiji prvi put u nas na sasvim nov način spajaju neurolingvistička i psiholingvistička perspektiva koje utemeljuju disciplinu znanosti o čitanju, a autorica ih na temelju svoga iskustva dovodi u vezu sa suvremenim postavkama glotodidaktike. Takva se istraživanja u svijetu u posljednjih dvadesetak godina iznimno intenzivno razvijaju. Polazeći od čitanja kao složene aktivnosti koja zahtijeva automatizaciju i ulančavanje procesa u mozgu svakoga pojedinca, autorica ističe važnost rada na strukturiranju intelektualnoga vokabulara mladih i upućivanja u strukture teksta. U tome smislu nudi i konkretne vježbe za koje se nada da će učiteljima pomoći u radu. Kako je riječ o interdisciplinarnome djelu, ono je prije svega namijenjeno svima koji se bave podučavanjem čitanja s razumijevanjem ili dubinskoga čitanja na bilo kojoj razini obrazovnoga procesa, od roditelja, osnovnoškolskih učitelja i knjižničara do sveučilišnih nastavnika, a posebno je namijenjeno onima koje zanima procesiranje napisanoga jezika u okviru kognitivnih znanosti, kroatistima, lingvistima, teoretičarima i povjesničarima književnosti, kulturolozima i stručnjacima za suvremene kulturne industrije. U tom se kontekstu čitača u knjizi definira kao onoga tko čita zato što je prekoračio prag bespismene kulture i zakoračio u pismenu, dakle osobu koja može čitati. Čitatelj je, s druge strane, onaj koji uživa čitajući, koji uživa u spoznaji i svakim novim čitanjem nadograđuje svoju sposobnost pretvarajući je u sredstvo izgradnje svoga svijeta i sebe kao intelektualnoga bića. Uz teorijski dio, knjiga je opremljena brojnim vježbama koje će pomoći učiteljima u proširivanju i produbljivanju intelektualnog vokabulara mladih.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti)
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2016-06-1210 - Modeliranje mentalne gramatike hrvatskoga: ograničenja informacijske strukture (MEGAHR/MEGACRO) (Peti-Stantić, Anita, HRZZ - 2016-06) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Anita Peti-Stantić
(autor)