Dejavniki prikritega kurikula v vrtcu in šoli/ Čimbenici skrivenog kurikuluma u vrtiću i školi (CROSBI ID 431399)
Ocjenski rad | doktorska disertacija
Podaci o odgovornosti
Jančec, Lucija
Lepičnik Vodopivec, Jurka
hrvatski
Dejavniki prikritega kurikula v vrtcu in šoli/ Čimbenici skrivenog kurikuluma u vrtiću i školi
Učenici u školi, osim učenja sadržaja propisanih školskim kurikulumom, uče 'još nešto drugo'. To je sadržaj kurikuluma procesa, skrivenog kurikuluma (unwritten ; hidden curriculum). Skriveni kurikulum važan je jer utječe na tijek obrazovanja, pojavljuje se kao skup afektivnih rezultata obrazovanja, koji su nužni za uspješnu socijalnu integraciju. Uloga odgajatelja djece rane i predškolske dobi i učitelja razredne nastave oblikuje se u međusobnim odnosima i komunikaciji među djecom, roditeljima i odgajateljima, njihovoj sposobnosti suživljavanja i razumijevanja, a temelji na interakcijama, komunikaciji i osobnosti odgajatelja i učitelja. Stručnjaci iz područja odgoja i obrazovanja i arhitekture tvrde da je prostor značajka o kojoj je u kontekstu skrivenog kurikuluma potrebno razmišljati jednako kao o samom značenju vrtića i škole. U istraživanju se analiziraju i ustanovljuju zajedničke točke i razlike koje se odnose na razumijevanje i upotrebu skrivenog kurikuluma u dvjema državama – u Hrvatskoj i u Sloveniji – na dvjema razinama praktičara: kod odgajatelja djece rane i predškolske dobi te učitelja razredne nastave. Promatrana su tri čimbenika: empatija, osobine ličnosti i stavovi odgajatelja i učitelja u navedenim zemljama prema značajkama prostora u vrtićima i školama, kroz upitnike samoprocjene ispitanika, pri uzorku od ukupno 813 ispitanika. Rezultati pokazuju da su odgajatelji i učitelji iz Hrvatske dosegli značajno više ocjene i statistički se značajno razlikuju na supskalama mašte, empatičke brige i osobne zabrinutosti od kolega u Sloveniji. Odgajatelji i učitelji u Sloveniji se procjenjuju društvenijima, razgovorljivijima i optimističnijima, a hrvatski odgajatelji i učitelji znatiželjnijima, kreativnijima, maštovitijima te otvorenijima. Ispitanici u školama u Hrvatskoj iskazali su statistički značajno pozitivnije stavove prema značajkama školskog prostora od učitelja u Sloveniji. Odgajatelji u Hrvatskoj su dali više ocjene značajkama prostora i tako iskazali pozitivnije stavove od slovenskih odgajatelja. Dobiveni rezultati upućuju na nove aspekte kompleksnosti odgojno-obrazovne prakse, donose nove teze za rasprave o skrivenom kurikulumu te potvrđuju aktualnost i potrebu za još više daljnjih, a usto i detaljnijih istraživanja o značaju skrivenog kurikuluma u vrtićima i školama, kao i drugim odgojno-obrazovnim institucijama na teorijskoj i praktičnoj razini.
skriveni kurikulum, empatija, osobine ličnosti, stavovi o značajkama prostora vrtića i škole, odgajatelji djece rane i predškolske dobi, učitelji razredne nastave
Doktorski študij je delno sofinancirala Evropska unija, in sicer iz Evropskega socialnega sklada. Sofinanciranje se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, 1.razvojne prioritete Spodbujanje podjetništva in prilagodljivosti ; prednostne usmeritve 1.3: Štipendijske sheme.
engleski
Hidden curriculum figures in kintergarten and in school
nije evidentirano
hidden curriculum, empathy, personality, attitudes towards space in kindergartens and schools, kindergarten teacher, elementary school teacher
nije evidentirano
Podaci o izdanju
179
01.12.2016.
obranjeno
Podaci o ustanovi koja je dodijelila akademski stupanj
Koper